Nikon 750 ("ideální kompromis" mezi řadou 6 a 8)

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod zvuk11 9. 2. 2019 18:44

konkurenční sony a7 III má také aa filtr, o canonu je to jasné
zvuk11
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dolgor 9. 2. 2019 18:47

Tak nevím, tady si někdo vypůjčil Luňákův nik a snaží se ho ztrapnit alternativní fyzikou?
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar 9. 2. 2019 18:49

Nic proti Filipu Bartákovi, jen to není žádný ambassador, ale člověk z Nikon marketingu. Pamatuji, jak ho na představení D5/D500 jeden jeho kolega s trochu hlubší znalostí techniky brzdil v optimismu, ale já to beru jako folklór, má to v popisu práce a každá liška chválí svůj ocas.

Mně by na D750 dnes trochu vadil AF (ale dá se s tím žít a fotit), hodně by mne prudil ten malý buffer (ale i s tím se dá fotit, třeba i volejbal) a v někdy v létě, že nemá 1/8000s (kvůli foceni na f1.4), jsme líný nasazovat filtr. Kdybych měl jiný budget, než mám, tak by to byla asi moje volba, z mého pohledu Z6 není lepší volba (buffer má také malý, AF podobný, navíc má poněkud idiotský bajonet).
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Dolgor 9. 2. 2019 19:06

Mně AF D750 omezující nepřijde. Co fotím, tam stačí. Hokej, psí závody ani kalhotky baletek nefotím. Pro společenské akce, reportáž, portrét, krajinu, makro... je to bezva tělo. Co na tom, že technologie pokročila a jiné foťáky jsou v tom nebo onom lepší. U foťáků v první řadě záleží na tom, jak fungují v podmínkách, kde se fotograf nachází v 99 % situací. Pokud tyhle situace foťák zvládá (a Nikon D750 je na takové úrovni, že si troufám tvrdit, že většinu fotografů v drtivé většině situací nezklame), pak je úplně jedno, jestli mají jiná těla limit posunutý výš.
Mně osobně na D750 chybí jen lepší LV s lepším AF v LV a možností ho ovládat přes dotykový displej (ala Z6 a jiné bezzrcadlovky) - na makro, focení dětí a psů od země bez válení v blátě.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pemar 9. 2. 2019 19:23

Omezující je to tehdy, když člověk začne fotit něco jako slalom na divoké vodě, něco, u čeho nevím, kam se to pohne a jak se situace vyvine. Jinak moc ne. Jen má člověk při přechodu zpět trochu horší pocit z focení, ale zvykne si rychle.

LCD jsem při focení nikdy moc nevyužíval, Live-View focení jsem vždy řešil přes tablet, když je fotoaparát na stativu, připadá mi to lepší a hlavně pohodlnější, než se ohýbat k fotoaparátu. Výklopný displej použiji 2x do roka.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 9. 2. 2019 20:26

Dolgor píše:Tak nevím, tady si někdo vypůjčil Luňákův nik a snaží se ho ztrapnit alternativní fyzikou?


A nejaky argument by nebyl? Evidentne nikoliv.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dolgor 9. 2. 2019 20:50

Proč argumentovat k něčemu, co je zjevné. Odvozuješ nepotřebnost AA u D750 od zkušenosti s D5300. Riziko moire je vyšší v systémech, kde rozlišení objektivu výrazně překračuje (koho co) rozlišení senzoru. Rozlišení objektivů pro DX a FX je přibližně stejné. Rozhoduje velikost pixelů.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 9. 2. 2019 21:46

Dolgor píše:Proč argumentovat k něčemu, co je zjevné. Odvozuješ nepotřebnost AA u D750 od zkušenosti s D5300. Riziko moire je vyšší v systémech, kde rozlišení objektivu výrazně překračuje (koho co) rozlišení senzoru. Rozlišení objektivů pro DX a FX je přibližně stejné. Rozhoduje velikost pixelů.


Co je zjevne je fakt, ze i velke - jak ty rikas pixely - maji problem s moire, viz D50.
Tvrzeni, ze rozhoduje velikost pixelu, tedy neni pravdive. Dukaz:

Obrázek

Pokud tam to moire nevidis, tak si rekni mistnimu expertovi na upscale, on ti to zvetsi na 566%, abys to videl lepe :roll:
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Dolgor 9. 2. 2019 21:58

Tady zůstává rozum stát. Fakt tam je PL, nebo si z něj někdo dělá srandu?

Jistěže tam to moire vidím. Čím větší "pixely", tím vyšší riziko moire. D750 má větší pixely než D5300 a proto je riziko moire u D750 vyšší než u D5300 a proto D750 AA filtr má a D5300 ho mít nemusí. Velikost pixelů je rozhodující faktor.
Dolgor
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 10. 2. 2019 02:52

Dolgor píše:Čím větší "pixely", tím vyšší riziko moire.


No pozor, to je zjevne nedorozumeni, vzdyt pisu defacto totez, viz:
Co je zjevne je fakt, ze i velke - jak ty rikas pixely - maji problem s moire, viz D50.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lemming 2. 4. 2019 14:55

Co po D750? Z6 nebo Sony A7III? Druhý díl, tentokrát o Z6.

Tak jsem po dvou měsících zpět, momentálně jsem v rámci výběru nástupce D750 testoval na jedné akci Z6. TL;DR: Je to výborný foťák, zvlášť co se týče ostření, bohužel to dost kazí (ne)kompatibilita objektivů.

Začnu pozitivními výsledky:

1) Systém ostření byl přesný a za mne mnohem použitelnější, než na A7III. V automatickém režimu funguje detekce a tracking obličejů, tedy pokud člověk dělá portrét, je ostření skvěle jednoduché. Jen by to chtělo ještě domyslet přepínání pro situace, kdy obličej v záběru není a člověku zrovna automatika nevyhovuje. Na Z6 se musí přepnout mód ostření, což jde sice udělat jednoduchým stisknutím tlačítka a pootočením voliče, ale lepší by bylo mít každý z módů na jiném "AF-ON" tlačítku.

Další věc co by šla vylepšit je, když že foťák stisknutím OK tlačítka přepne do režimu, kdy to očekává ve středu tvář, vy na ni najedete, začnete ostřit a ona se pak trasuje. Skvělé! Bohužel, tohle OK tlačítko není úplně dobře dosažitelné s fotoaparátem u oka a nedá se přemapovat.

Ale přes tyhle výhrady jinak fakt super. Že zatím Z6 nemá sledování očí až tak nevadilo, ale bude to určitě dobré vylepšení.

2) Focus peaking na nejvyšší citlivost je reálně použitelný. Pomáhá, že lze namapovat 100% zvětšení v hledáčku na funkční tlačítko. Pak se dá manuálně ostřit dobře, i když pomalu. Co se týče nemožnosti zobrazit focus peaking pro kontrolu v automatickém módu, to je pravda, nicméně i v automatickém módu s M/A objektivem když lehce pootočím prstencem ostření, focus peaking se zobrazí. Alespoň něco.

3) Detekce přiložení oka k hledáčku fungovala mnohem rychleji a lépe než na A7III, nebyl s ní žádný problém. Snad až na okamžik, kdy jsem chtěl ukázat fotku modelu, ten zastínil displej rukou, aby byl lépe vidět a v ten okamžik to detekce vyhodnotila jako že jsem dal oko k hledáčku a displej vypla :)

4) Zkoušel jsem Yongnuo blesk a vzdálený odpalovač a zdá se, že funguje korektně i v TTL módu.

5) Celkový dojem z fotoaparátu a ovládání na rozdíl od Sony jednoznačně pozitivní.

Teď negativa:

1) Zdaleka největším negativem je (ne)kompatibilita objektivů. Z těch co mám fungoval bez problémů jen jeden, Nikkor 50mm f/1.4. Jinak:

- Nikkor 35mm f/1.8 DX funguje, bohužel na Z už ho není možno provozovat ve FF módu, prostě se foťák natvrdo přepne do DX :( :( :(
- Nikkor 105mm f/2 má ostření z těla, tedy funguje jen na MF. S ním jsem zkoušel ostření přes focus peaking, je to použitelné, ale dost to zdržuje.
- Tamron 24-70mm f/2.8 (starší generace): Na první pohled funguje i ostření, ale v relativně krátkých intervalech "poblikne" expozice a foťák dělá zvuky jako kdyby se tam něco resetovalo. Jako nouzovka se dá, ale na intenzivní používání to nebude. Možná bude časem dostupná aktualizace SW (?)
- Sigma 70-200mm f/2.8 (taky nějaký starší model): Vůbec neostří, možná by se dal udělat upgrade SW (?)

Suma sumárum, bez problémů budou jen moderní Nikkor FF objektivy plus těch několik od jiných výrobců, které jsou kompatibilní. Já zrovna bych musel měnit skoro celé zasklení. Je to možné a opticky bych si polepšil, ale poleze to do peněz; paradoxně přechod na Sony by byl minimálně krátkodobě levnější. Tohle vnímám jednoznačně jako největší mínus Z6 (a Z7).

2) Výdrž baterie není úplně špatná, ale přeci jen je o něco horší než Sony, zatímco s D750 jsem skoro vždy vystačil s jednou baterií, tady bude třeba nosit radši dvě. Není to ale zásadní problém.

3) Na XQD kartu je potřeba čtečka - opět nepotěší, ale není zásadní problém.

Jinak jsem zkoušel i extrémní zesvětlení, abych viděl ten "slavný" banding. No, když to člověk vytáhne o tu spoustu EV a pak se detailně podívá, tak ho tam vidí, ale jako mnohem větší problém vidím to, že krom toho lehkého bandingu je šum celkově větší, než když to člověk vyfotí na odpovídající ISO s korektní expozicí. Ale to je i na D750. Takže to ani nepočítám za mínus.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod landov 2. 4. 2019 16:40

V podstate suhlas. Skla mi funguju OK vsetky, ale nemam nejke stare kusky. Tiez mi velmi chyba namapovanie rozneho spravania sa AF + AF ON na rozne tlacidla...to je na D500 velmi navykove.
landov
Expert

Odeslat příspěvekod superloco 2. 4. 2019 19:51

[quote="lemming"]Co po D750? Z6 nebo Sony A7III? Druhý díl, tentokrát o Z6.

Já už 4 roky fotím s D750, ale bohužel dosluhuje a tak jsem si včera objednal (ještě za dobrou cenu 36tis.) úplně novou a doufám, že další 3 roky vydržím u osvědčené klasiky. V loňském roce jsem se těšil na Z6, ale potom co vyšla a viděl jsem recenze, hodně mě to zklamalo. Je to ještě nedodělek, první generace a nemá smysl to za ty peníze kupovat . Stejně tak nemá cenu přecházet k Sony.

Pokud letos vyjde D760 (což není jisté), tak to bude jen mírné vylepšení D750, akorát za cenovku přes 50k.

Počkám si tedy na Z6 nebo Z7 Mark II nebo Mark III :-)
superloco
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 2. 4. 2019 20:58

Jak se pozna, ze fotak "dosluhuje", aby se zahy koupil uplne ten samy, jako novy?
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Obšák 2. 4. 2019 21:06

lemming píše:Co po D750? Z6 nebo Sony A7III? Druhý díl, tentokrát o Z6.

Jinak jsem zkoušel i extrémní zesvětlení, abych viděl ten "slavný" banding. No, když to člověk vytáhne o tu spoustu EV a pak se detailně podívá, tak ho tam vidí, ale jako mnohem větší problém vidím to, že krom toho lehkého bandingu je šum celkově větší, než když to člověk vyfotí na odpovídající ISO s korektní expozicí. Ale to je i na D750. Takže to ani nepočítám za mínus.


Já si tedy začínám myslet, že ohledně té podexpozice asi občas dochází k nedorozumění. Já svoje fotky zesvětluji často. Především krajinářské fotky. Když chci zachovat kresbu ve světlech na fotce s velkým dynamickým rozsahem (což u fotek krajiny chci vždy), jsou tři možnosti: 1 - vyfotit několik fotek s různou expozicí a složit je do jedné ve vhodném programu. Nejlepší řešení, které používá řada dobrých krajinářů a které když jsem zkoušel, tak jsem moc spokojen nebyl. Jsem ale lama a nepoužívám Photoshop. 2 - použít přechodový filtr. Někdy dobrá možnost, jindy použití není vhodné. 3 - Záměrná podexpozice a následné vytažení stínů. Nejjednodušší řešení. I když degraduje kvalitu fotografie, používám nejčastěji.
Přiložená fotografie je pořízená Nikonem D800 s kompenzací expozice -2EV a zároveň s použitím přechodového filtru (ND8). Samozřejmě do formátu RAW. Při postprocesu vytaženy stíny a staženy nejvyšší jasy. A výsledek vidíme všichni: mraky v oblasti nejvyšších jasů jsou pořád přepálené. Uznávám že jsem lama a neumím správně exponovat ;-]
Přílohy
DSC_9501-z2.jpg
Obšák
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků