Co vás nejvíc posunulo vpřed?

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Puntík 17. 5. 2017 11:45

Bohužel neznám tvoji situaci, ale sociální sítě, resp. ohlasy na nich (podobně jako některé poznámky tady) jsou k ničemu. To bych vynechal. Stejně jako množství kfeštů, stále víc platí, že není umění vyrobit, ale umění je prodat. Už podle dávného vtipu - největší umění je přesvědčit židovskou nevěstku, aby na poušti "dala" za hrst písku. :-) Stejně jako řídit se při nákupu radami prodavače, mezi ním a zbožíznalcem je evidentní rozdíl. A pochopitelně výtvarno se prodává podstatně hůř, než pouťové kýče.

Určitým řešením by mohlo být dát se - i když je to dost náročné - na večerní (dálkové) studium některé z nejbližších fotografických škol, které jsou samozřejmě placené a ač se to nezdá, jejich úroveň může momentálně být i lepší, než pražské FAMU. Dál - nevím, jak která, ale třeba ta pražská (PFŠ) ještě veřejnosti poskytovala - a snad ještě poskytuje (placené) konzultace, kdy její lektoři dělali zájemcům rozbory jejich snímků s následnými radami. Nevím, jak dnes, jestli to po dohodě jde třeba korespondenčně, což bych ovšem viděl spíš jako nevýhodu.

Problémem může být pokud se zabýváš větším množstvím témat, protože ne každý lektor ovládá v potřebném rozsahu všechna. Jinak můžeš zkusit obrátit se s dotazem třeba na redakci ČS fotografie, ten Karbusický (osobně neznám) vypadá, že na to má, aby v tomhle mohl občas podobným způsobem vyhovět. Nebo jinou. Potíž je v tom, že dobrý fotograf (i redaktor) nemusí vůbec být dobrý lektor a opět, nemusí to být jen z entuasiazmu.

Jak jsem napsal, počet někam udaných fotek či kšeftů vůbec nic o kvalitě nevypovídá, dobré zboží už se dávno neprodává samo. Kupodivu i některé reklamní materiály jsou přímo odstrašující. :-)

Profotit se až do penálu bych pokládal za štěstí. Naopak, snaha focením se živit se může v reálu snadno změnit v řeholi.

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 10. 6. 2017 20:23

Tak právě teď mě hodně posouvá dopředu časopis FOTO, zatím ne v tvorbě, ale v myšlení rozhodně. Do nedávna jsem ani neměl páru, že existuje - holt není v každý trafikách, jako Digitální foto a ČS. Foto, který už mě nebavilo číst ani na záchodě.
V tomhle jsou super fotky, rozhovory, hromady inspirace. Doporučuju vřele, technokratům dvojnásob, vrací to myšlení k tvorbě.
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Grimjaur 10. 6. 2017 20:55

Ptá se ve vlaku z Ostravy do Prahy reportér nejmenované TV stanice pasažéra. A co vás jakoby táhne do Prahéé.
Lokomotiva cype!
Jinak pokud jde o focení, tak tam to je individuální a uni recept asi nehrozí. Takže fotit, fotit a fotit.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ondrasheq 26. 7. 2017 10:10

Čímdál víc zjišťuju, že zpětná vazba od široké komunity fotografů a "fotografů" mě zatím neposunuje nikam, spíš naopak. Bodují fotky roztomilé, atraktivní, barevné, obecně žánry jako roztomilé zvířátko, makro, (polo)nahá baba. Krajiny zase přesaturované, umrtvené post processem, jedna jak druhá, bez ducha, atmosféry, to je jako mor. A ty pro mě nejhodnotnější fotky mají nejmenší zpětnou vazbu. Flickr se jeví spíš jen jako veřejná galerie, zpětná vazba tam nefunguje, začíná a končí to na "great photo!", fotky pro masu nezajímavé (nikoliv zároveň i nekvalitní) nekomentuje nikdo nijak. Zajímavé na tom je, že v tomhle ohledu jdou komunity spíš zpět než dopředu, i na kdysi populárním (nevím jak teď) Photopostu zpětná vazba celkem fungovala.

Bylo by super, kdyby existovala nějaká komunita známých jmen, kteří by v rámci svých žánrů komentovali fotky amatérů a pomáhali jim posouvat se dál. To by asi obnášelo placené členství, ale věřím, že kdo se chce posunout a makat na svojí tvorbě, by (jim) zaplatil. Navíc by placené členství odfiltrovalo většinu chrličů, co namísto tvrdé selekce všude do veřejných galerií sypou všech svých 3000 fotek z dovolené, kteří jsou spokojení s tím jak fotí a o další rozvoj vlastně nestojí.

Je tady vůbec nějaká "instituce", která by pomáhala rozvíjet talent a podporovala amatérské fotografy? Jak jsou na tom fotografické školy?

Nacházím spousty koutů, který jsou orientovaný moderně, hekticky, technicky: kvalita převažujicí nad kvantitou - nechci fotit 1500 fotek za víkend, chci udělat 1 skvělou, řešení prostředků a nástrojů víc než samotné činnosti (najdu tisíc dohadů o APS-C vs fullframe, ale naprostý minimum otázek na dobrý lokace k focení, na kompoziční strategie a zajímavosti, o světle, hledání světla apod.) jak kdyby už všichni uměli špičkově fotit a zbývala jim tedy vyřešit už jen ta poslední věc - čím to dělat nejlíp.
Workshopy často dělají lidé stejní. Nedal bych X tisíc za workshop s prodavačem z fotoprodejny, ale dal bych cokoliv za workshop s nějakým mistrem světla, který naučí se zastavit se, koukat se, předat kus psychologie a ducha toho procesu, umět nejen tvořit, ale i tu tvorbu vnímat - jak jen se tyhle zkušenosti dají předat. A nebude mi chtít vysvětlovat expoziční režimy a práci se stativem zatímco se bude skupinově fotit panorama pražskýho Hradu.

Čtyři roky zpátky byl v Leica Gellery Prague dvoudenní workshop s A. Kratochvílem za necelých 8k. Takových akcí kdyby bylo víc!
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 26. 7. 2017 10:59

Príliš veľká komunita Ťa dovedie tak akurát do .....
Radšej rady 1-2 dobrých, o ktorých viem že sú dobrí, ako 1000 ľudí s rôznymi levelmi výkonu.
bob222
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 26. 7. 2017 11:34

Ondro, je zjevný, že máš svůj názor na fotky co vidíš. Jak ve smyslu líbí nelíbí, ale i proč se (ne)líbí.

Když si projdeš svoje fotky na Flickru nebo jinde, můžeš si přece udělat výukovou lekci sám.

Vzít je, jednu po druhej, a kouknout na ně. Někteří říkají, že máš schválně zamhouřit oči, a říct si, co Tě na tý který fotce zaujalo. Hlavní motiv bys měl vidět vždy.
Nebo si říct, co Ti vadí, nebo jestli je Ti jasný, o čem ta fotka je.

A pak si třeba odpovědět jakožto tvůrce ... :-)

Ne že by nebylo krásné najít moudrého super-fotografa-učitele-kamaráda, ochotného trpělivě vysvětlovat tvůrčí proces, ale málokdo má to štěstí :-)

Nakonec to stejně bude plně jen na Tobě - jestli budeš mít trpělivost dívat se na svoje fotky kriticky, jestli se budeš umět poučit ze svých chyb, a jestli máš talent a schopnosti docílit něčeho většího.

A pokud bych uvážil (možná nepřesnou) analogii se šachovou hrou, tak tam vím zcela jistě, že pouhé přehrávání partií mistrů, i když byly krásně komentované, byla jen část zlepšení.
Nutné bylo hrát, učit se strategii (typizované postupy), cvičit taktiku atd atd, pořád dokola ...
Měl jsem možnost mluvit o šachách jak s mezinárodními mistry, tak třeba s Davidem Navarou (když byl teda malej kluk, ale pekelně dobrej), ale žádný rozhovor Ti žádný tajemství neodhalí.
Ten mistr Ti řekne (pokud je dobrej pedagog), co je v nějaké konkrétní situaci správné a co a jak udělat, ale šachy, život i focení přináší tolik různých situací, že tě vždy překvapí ...

Takže, podle mě máš většinu svého rozvoje jen ve svých rukou.
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 26. 7. 2017 13:08

Díky za reakce.
Jsem schopný si dát tím lepší zpětnou vazbu, čím víc vím, čeho chci dosáhnout a co se mi líbí. A to zjišťuju prostřednictvím tvorby jiných.

Jsem asi hlavně rozčarovanej z foto reality a komunit jaké potkávám a říkám si, jestli tu nejsem špatně, nebo proč to tak je:
- řeší se hlavně technika - magazíny o focení, fóra, časopisy - jen technika a vybavení. Jedinou světlou výjimkou, kterou jsem zatím našel je jen časopis Foto. Ten mě zachránil. Jako člověk, který se dříve focení vůbec nevěnoval jsem očekával, že ten poměr bude obrácený - že sem tam někdo píše o technice, ale jinak se lidé budou chtít posouvat hlavně v tvořivosti, nikoliv v prostředcích. Je to vlastně absurdní, už jsem to připodobňoval jako kdyby komunita malířů většinu času řešila štětce a plátna a malování byl jen nějakým doprovodným jevem. Takový vítězství marketingu výrobců nástrojů - ti mají absolutně splněno.
Mě to občas taky strhne, někdy víc než všechny dohromady (viz moje vlákno Začátečník (ne)nakupuje lepší skla), ale to jsou takové momentální záchvaty ze kterých se zpátky vracím na "základnu" - k tvorbě a uvědomění, že fotit a přemýšlet nad tím je mi vnitřně dlouhodobě prospěšnější a naplňující, než řešit, kde vzít peníze na 16-80 f/2,8-4.
- na úplným začátku jsem znal jen dvě skupiny profi fotografů - slavné dřívější (Sudek, Drtikol, Kratochvíl) a na druhé straně ze současnosti povětšinou jen svatební fotografy, na jejichž profily jsem se proklikl z různých webů, soc. sítí apod. Svatební fotografie se mi v podání většiny z nich stala takovým odpudivým žánrem, způsobem jak snadno a rychle vytřískat peníze z koupené zrcadlovky, pevného skla, příručky k Lightroomu a knihy "500 póz pro svatební fotografii", u nichž veškeré umění začalo i skončilo právě u zmiňovaného starter kitu. Čest výjimkám, zůstal jsem ale pořád ve stádiu, že bych si vlastní svatbu jednou nejraději nafotil sám :)

A až teda díky Fotu jsem začal objevovat zajímavý český tvůrce, který si oblíbím (naposledy třeba Radek Kalhous) nebo jejich tvorbu vůbec nechápu (třeba zátiší Ivana Pinkavy), ale nechápat je v pohodě. Bez toho bych inspiraci, ani to, co se mi vlastně líbí, nenašel - protože to není googlení něčeho konkrétního - co se mi líbí zjistím až když to vidím, až když mi to někdo předloží. A není v silách běžného člověka procházet stovky a tisíce profilů fotografů po foto sociálních sítích. Skrze nakupování monografií z Xtisíc taky cesta nevede, to je pro ty, kteří svoje oblíbence a svůj styl už mají.
Takže jsem čekal, že se bude třeba handlovat se starými, nedostupnými nebo drahými knížkami, katalogy, poznámkami a záznamy z přednášek slavných fotografů, podle žánru se tu nově objevenou "krmit" inspirací apod.

Jasně, každý od focení čeká něco jiného, i sem chodí lidé, kteří nemají "umělecké ambice" nebo jak to nazvat a fotí jen rodinu, děti, sem tam dovolenou a nevrací se s foťákem na místa, kde to skvěle svítilo, nechodí na výstavy, ale i tak mi ten zájem a zvídavost kolem focení jako takového přijde strašně malý a zdrojů málo. Jestli je to tím, že žijeme v technologické době, že fotografie je dostupná každému a proces tvorby je oproti minulosti úplně primitivní. Nebo protože adorovat techniku než se kreativně rozvíjet je mnohem jednodušší? Možná všechno dohromady.
A na druhou stranu já se asi bojím zůstat samoukem. Což je asi dáno i tím, že jsem ajťák a mám rád různá sepsaná best practices, osvědčené postupy, a hlavně zkušenost, že hodina ve společnosti seniora je přínosnější než celý den sám něco bádat a objevovat Ameriku.

Ačkoliv, fotografové byli/jsou častěji vlci samotáři samouci nežli něčí žáci, ne?
Díky každému, kdo to přečetl :))
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod .ce. 26. 7. 2017 13:40

Ja som si to prečítal so záujmom.Si na dobrej ceste.
.ce.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 26. 7. 2017 13:54

Ondra

Bohužel jsi to vystihl úplně přesně.

Vlastně jsi mi připomněl, že i já sám asi bohužel víc duševní energie věnuji spekulování o technice, než o fotografii. Což je v přímém rozporu s mou vlastní (panskou) radou ... Hmm :-)

Jo a tento server to asi má nějak v genech a ve jméně ... digi ... aréna ...

-- 26. 7. 2017 15:03 --

Asi jsem to už psal, ale něco z toho, co tě zajímá, lze najít ma Youtube

The Art of Photography
Mike Brown - hlavně ty starší videa - jako jeden z mála neni línej zapnout video a ukázat ti jak komponuje, i jak to vypadá když to neni správně
Anthony Morganti - Lightroom - pro mě jeden z nejlepších video tutorialů
https://pixelpeeper.io - pokud fotka obsahuje exif a byla upravována Lightroomem, tak ti to ukáže jak
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 26. 7. 2017 15:01

ondrasheq píše:Jsem asi hlavně rozčarovanej z foto reality a komunit jaké potkávám .. řeší se hlavně technika - magazíny o focení, fóra, časopisy - jen technika a vybavení .. Jestli je to tím, že žijeme v technologické době, že fotografie je dostupná každému a proces tvorby je oproti minulosti úplně primitivní. Nebo protože adorovat techniku než se kreativně rozvíjet je mnohem jednodušší?
To možno skôr preto, lebo sa práve nachádzame na "bode zlomu", kedy sa treba rozhodnúť medzi zrkadlovkou a bezrkadlovkou.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod BigglesO27 26. 7. 2017 15:30

Nemel, Ganče, žádnej takovej bod neexistuje. Jo a ty tu leda můžeš šoupat nohama a ne se vyjadřovat, jaksi si se totiž nikam neposunul, takže se těžko můžeš vyjádřit k tomu, co tě posunulo nejvíc.
BigglesO27
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Davidof 26. 7. 2017 15:54

No, na všech diskusních fórech, co znám, se nakonec vždy převážně řeší technika ... Tak nějak jako bychom měli koníčky pro usnadnění procesu utrácení peněz
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Radek71 26. 7. 2017 16:08

Aááá tady jste. Dobrý den.

-- 26. 7. 2017 17:11 --

Ale konkrétně. Ráno jsem u kafe viděl tuto fotku a odpoledne jsem si kvuli tomu vzal volno a sel jsem do mesta fotit. Jedine co ma u mne efekt jsou vysledky jinych lidi. Obrázek
Radek71
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 26. 7. 2017 16:12

Tak něco napiš - to jsou často tak složité texty ...
Pochopit je, nebo se o to aspoň snažit, to člověka posune úplně vpřed :-)
Davidof
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 26. 7. 2017 18:17

Radek71> můžeš to upnout někam jinam? Odkaz nejede, na přímo to chce nějaký MS login. Díky, jsem zvědav.
Ganec rozesmál, jsem tušil, že brzy přijde ta pravá osvěta :)
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků