Hĺbka ostrosti

Obecná diskuse aneb Co se jinam nevešlo

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 7. 7. 2014 15:56

Hĺbka ostrosti, ohnisko, clona, veľkosť snímača, objektívov... a všetko okolo toho:
http://www.dpreview.com/articles/266693 ... uld-i-care

Edit: porovnanie Panasonic Leica 42,5/1,2 (ekv. f2,4 na FF), C 85/1,8 (rok 1992) a nového N 85/1,8G
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/S ... 3_1297_937
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 7. 7. 2014 18:08

Najviac ma zaujalo to, ze vsetky kvalitne super-svetelne skla su ekvivalentne beznemu FF objektivu 85mm @f1,8 - f2,4
Podla testov (photozone, DxO, SLR gear) s mierne horsim obrazom (zrejme kvoli hustote pixelov na malom snimaci), ale s uplne rovnakou vahou a velkostou,... a cenovo vyjdu 2-3x tolko.

Takze vyrobit obraz s podobnym "lookom" ako na full frame znamena podobne velky a tazky objektiv, no so zlozitejsou a vyrazne drahsou vyrobou.

Vyhoda je naopak dosiahnutie rovnakeho priblizenia v mensich rozmeroch a mensie, nenapadnejsie fotoaparaty...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 7. 7. 2014 19:38

Někdo si vybral 35 mm oproti střednímu či velkému formátu, kvůli přenositelnosti, pohotovosti apod. Nikoho ale nenapadlo, porovnávat oba formáty kvalitativně. Dnes je to stejné v té první části, někdo si vybere m43 nebo DX kvůli pohotovosti a přenositelnosti. Bohužel, majitelé m43 a podobných menších systémů mají potřebu si dokazovat, že kvalitativně jsou na tom stejně jako fullframe. Nejsou a nikdy nebudou, pokud zůstane zachován stejný pokrok ve vývoji obou velikostí snímačů. Změna může přijít v kamžiku, kdy malé snímače dokážou využít nějakou technologii, která nebude pro fF snímač aplikovatelná vůbec, či nebude ekonomicky výhodná. Něco podobného lze pozorovat u dnešních digitálních SF stěn, které stále používají CCD. Na základní ISO jsou lepší, ale rychle se to mění a dnešní FF 36mpx snímače šlapou v některých disciplínách SF na paty. Například Pentax 645z vs. D800E není nijak přesvědčivý, ale existují snímky kde se odstup projevuje víc. Nicméně, všechny tyto systémy používají v zásadě stejnou technologii a zázrak s tedy nekonná.

Co se naopak mění, je existence těl jako M1, XT-1, GH4, která jsou pojata velmi profesionálně a snesou porovnání s profi řešením za zlomek ceny. Třeba FUJI dokáže nabídnout nejen profi tělo, ale i odpovídající skla za daleko příznivějších podmínek (porovnej FF 1.4 profi skla s ekvivalentem FUJI). FUJI má na X Pro tělech konektivitu k bleskům jako profi těla Nikonu (a Canonu), na poloprofi D7100 to však nenajdeš. Absence kvalitních světelných telezoomů však diskvalifikuje tyto značky pro akčnější použití, nemluvě o výkonu AF systému (viz. Tom Hogan a jeho porovnání DSLR a CSC systémů, letovky atd.).
Naposledy upravil Lotrandor dne 7. 7. 2014 22:51, celkově upraveno 1
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Vierzbowski 7. 7. 2014 22:42

sry, ale myslím že už tu několikrát padlo, že m4/3 v malém formátu dominuje již dávno a jen profi DSLR má drobný náskok. Příští generace (GH5 například) už půjde po krku Hasselbladu.
Vierzbowski
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Lotrandor 7. 7. 2014 23:28

Tony bude mít ale určitě radost :)
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 7. 2014 08:36

Ondrej Bobek píše:Takze vyrobit obraz s podobnym "lookom" ako na full frame znamena podobne velky a tazky objektiv, no so zlozitejsou a vyrazne drahsou vyrobou.
Ak by bol mutný len ten look, existuje ešte jedna možnosť: použiť Matabones speed booster adaptér.

A k cene: tá Leica má navyše stabilizáciu, aj preto je drahšia ako bežné objektívy.
Inak si osobne myslím že výroba nie je až taká zásadne drahšia, cenu tu skôr tvorí trh (a možnosti ktoré ponúka konkurencia). Ak si dobre pamätám z jedného rozhovoru, mohli spraviť aj F1 verziu, ale už by na m43 telách vyzerala príliš veľká, tak spravili len F1.2.

Lotrandor píše:Bohužel, majitelé m43 a podobných menších systémů mají potřebu si dokazovat, že kvalitativně jsou na tom stejně jako fullframe.
Prečo bohužiaľ?
A kto vlastne sa o to snaží?

Keď som porovnával FF s tým čo mám ja, tak nie kvôli tomu, že by som si musel niečo dokázať, len mi to občas prišlo zaujímavé.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 8. 7. 2014 10:19

Ganec:

Jak je na tom metabones s AF? Není to ani univerzální řešení, takže pěkná, a drahá, hračka.

Článků o tom, jak jsem přešel z 5D3 na OMD je povícero, určitě je najdeš sám. Já osobně, a psal jsem to už mnohokrát, nevidím v menším systému problém. Dokud nepřijd někdo, kdo si racionalizuje svůj nákup a napíše, že má FF kvalitu v rozměrem m43. Nebo výrobci, kteří na UZ napíšou 70-200/2.8 v kapesním provedení.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod T-Lama 8. 7. 2014 11:50

Ta PanaLeica je tak drahá hlavně proto, že to je "Leica". Huff sice tvrdí, že je tam použitý nějaký exotický sklo a kdesi cosi, ale faktem je, že ten objektiv je prostě předraženej jako prase a kvůli náročný výrobě to rozhodně nebude. Je to stejný, jako když Oly prodává 12/2 (bez korekce zkreslení) za dvacítku, zatímco u Samyangu to zmáknou ve stejné kvalitě i s korekcí (byť pouze s manuálním ostřením) za méně než polovinu.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 7. 2014 19:15

Lotrandor: v článkoch "o prechode z 5D3 na OMD" sa nepíše primárne o kvalite, lebo keď už je raz dostatočná, tak to prestáva byť dôležitý parameter a začnú byť dôležitejšie iné.
No prívrženci väčších snímačov sa to vždy snažia zahrať na kvalitu.

Napríklad:

Luca Rubino: I have both system. A Canon 6D and a E-M10. I shoot for 97% with the Olympus. All photographers can't distinguish if I have shoot with FF or m43! And many of them remain surprised when i tell them i used a m43 camera.

MrALLCAPS: M43 can NEVER come close to the depth and detail of a full frame camera, stop with the nonsense!
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 8. 7. 2014 22:24

Ganec: já jsem se tedy povětšinou dočetl, jak teď už můžou konečně svobodně fotit, protože mají foťák s kvalitou FF a svatou trojici stále sebou. Nebo jak jim stačí rychlost AF i na akční sporty. Obě tvrzení většinou dokazují vhodným příkladem s hloubkou ostrosti. V první případě ideálně střední teleobjektiv a správně zvolený odstup pozadí, v druhém pak zaostřeno na motorku s HO od nevidim do nevidim. že by někdo přinesl hokejistu ze zimáku, to jsem ještě neviděl :)
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 9. 7. 2014 11:30

Su to fajn masinky, ale tie s mensim snimacom naozaj nikdy nebudu dodavat taky obraz a ani nebudu mat moznosti prace s obrazom ako ma FF. To je fakt aj pre zrkadlovky s APSC snimacom...ale nie kazdy take extremy potrebuje (napr. pre svadby alebo sport). Vyhody su skor na strane velkosti a rychlosti, ktoru lacne zrkadlovky zatial neponukaju (napr. oproti novym E-M10 alebo A6000).
Z FF DSLR sa casom stanu asi len pracovne kone do najtazsich podmienok co sa tyka zaujimavosti obrazu, vydrze na bateriu alebo nutnosti prace s velkymi sklami kvoli svetlu, ci vzdialenosti.
APSC zrkadlovky budu zasa zaujimave pre fotografov, co budu chciet neskor stavat velky system...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar


  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: ltokar, wikxzen a 1 návštěvník