Ešte jedna reakcia na starší príspevok, ktorý som vtedy rozpísal, ale nedokončil:
smikoto píše:No jenže fotograf vidí světlo a ví jak chce aby ta fotka vypadala a ví co proto musí udělat. Ať už je to nastavení expozice, správné světlo atd.
Fotograf nemusí přijít na místo třeba za blbejch světelnejch podmínek a mrknout na náhled jestli se mu ta scéna bude líbit nebo ne. To mi přijde trochu jako hra na náhodu.
No jasné . . správny fotograf:
1) musí myslieť na to, akú scénu fotí, ako reaguje jeho foťák, aby vedel, či má podexponovať a preexponovať
2) musí myslieť na zaostrovacie body, lebo len na ne môže zaostrovať
3) musí dostatočne pred akciou stlačiť spúšť, lebo sklopenie zrkadla a finálne zaostrenie trvá určitý čas
4) musí si zároveň všímať framing kompozície
(čo sa bije so sledovaním zaostrovacieho bodu, keďže sa nedá plnohodnotne zamerať na 2 veci naraz )
5) musí si všímať pozadie foteného objektu, aby bolo vo vhodnom kontraste ku foteniu hlavného objektu
6) musí si všímať výraz tváre foteného (ak fotí ľudí)
(čo sa bije so sledovaním zaostrovacieho bodu a framingu, keďže sa nedá zamerať na všetky 3 veci naraz )
7) musí si všímať aký expozičný čas mu foťák zvolil, alebo pri manuálnom nastavení ho priebežne prestavovať podľa potreby
7b) ISO
7c) clona
8 ) musí si dávať pozor, aby nestúpil tam kde nemá, nezavadzal ostatným a nerozbil to čo sa rozbiť dá a neublížil si
9) musí si priebežne sledovať, či má správne zaostrené a či náhodou objekt už nie je mimo rozsahu ostrenia
10) musí si ešte postrážiť ostatné veci (miesto na karte, zváženie výmeny objektívu, kontrolu výstupov, ...)
No a myslím si, že normálny človek nemá šancu toto všetko dokonale ustriehnuť.
=> teda ak v niečom z týchto podmienok dobrej fotku môže nejako foťák pomôcť, tak je to jasný prínos
Už len obyčajný náhľad fotografovi hneď a jasne napovie, či je všetko podľa jeho predstáv, alebo nie je.
(nemusí sa pri tom na nič špecificky sústreďovať, nemusí si nič domýšľať, ani uvažovať nad špecifikami jeho techniky)