Začátečník (ne)nakupuje lepší skla

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod ondrasheq 21. 4. 2017 12:07

Ahoj,

jsem začátečník se seťákem :) který váhá, kudy dál s výbavou.
Po čtení mnoha recenzí skel a obecných doporučení jsem zjistil, že vlastně nejsem o moc moudřejší, ale spíš dost zmaten:
- "kupujte světelnost" x "kupujte ostrost" x "význam ostrosti se přeceňuje", "sklo má výrazné sférické zkreslení" x "zkreslení se dá snadno napravit přes lens corrections"
- ukázkové obrázky v recenzích nejsou nikdy to, co by člověk ve skutečnosti fotil - nejvíc nápomocné by mi bylo, kdyby někdo vyfotil tutéž scénu např. se seťákem versus recenzovaným objektivem
Ale abych si řekl "hmm, v rozích to kreslí o trochu líp, míň vinětuje, než to co mám, do toho jdu", to ne, protože nedokážu vyhodnotit skutečný přínos pro moje potřeby a nároky.
Focení mě hodně baví, ale zároveň vím, že za sklo nikdy nedám víc než cca 13 tis. To je dost limitující, ale vybírat se dá - Sigma/Tamron 17-50 f/2,8, pevná 35 (tu asi koupím), 50, široká Tokina/Samyang.

Otázka zní, jak se dospěje k tomu, že skutečně potřebuju lepší sklo? Např. u specifických situací, jako je reportáž nebo sport rozumím potřebě dobrý světelnosti, ale co třeba v případě krajiny, statický přírodní scenérie (k nimž mě to momentálně táhne nejvíc)?

Uvažoval jsem i přestat nad tím na nějakou dobu bádat, fotit co do dá, dokud ty limity seťáku (nějak) neobjevím. A zároveň tak potlačit technokratické tendence, který přišly s nákupem zrcadlovky - hádám ale, že s tím se více či méně na začátku rval každý.

Pěkný víkend všem,
Ondřej
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 21. 4. 2017 12:38

Dospeje se k tomu tak, ze vidis nedostatky stavajici techniky (skla) a vadi ti. Pokud je nevidis, dobre pro tebe, usetris :)
V pripade krajinarskeho skla jsou to typicky:
- nedostatecne siroky/uzky zorny uhel
- nizka svetelnost (pro "astro" foto)
- horsi kresba v rozich
- chromaticka vada a koma
- odolnost proti odleskum
- tvar a pocet lamel clony
- weather sealing

...pripade sfericke zkresleni, zklenuti pole, decentrovana opticka soustava a jine.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Allydamm 21. 4. 2017 12:49

Mě žene dopředu jen větší tisk fotek. Prostě něco na co se dívám déle než 3 sekundy a ještě by to mělo viset větší na stěně.

Ale rozumím, potlačit technokratické tendence je ze začátku těžké, hlavně proto že by ty fotky co dělám mohly přece vypadat podstatně lépe. :-) Ale to je samozřejmě hloupost, jen zázračné děti umí všechno hned. Takže stačí fotit, zpracovávat podle svojí vize a publikovat, alespoň pro známe nebo nějaký kroužek, a ono se to upnutí k technice velmi rychle zmenší.

Na druhou stranu, proč si nedělat radost. Dělá to tak spousta fotografů i když reálně vlastně nefotí.
Allydamm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Mikeczcz 21. 4. 2017 13:05

Mě vždycky k novému sklu dotáhly první dvě věcy z Petrova výčtu - ohnisko a světelnost. Nejsem žádný velký krajinář, ale podle zkušeností kolem mě, krajinářskou fotku nejvíc vylepší práce před foťákem a doma u počítače. To znamená dobrá lokace, timing a správná technika focení na místě a potom dobré zpracování doma na PC.

Spousta krajinářských fotek, které se mi líbí (tam kde jsem dopátral, jak ta fotka vznikla) vypadají tak jak vypadají díky HDR, skládání panoramat a vhodném užití filtrů (přechoďáky, nd)

Tenhle člověk sem dřív přispíval a pokud si dobře pamatuji, skládal panoramata z obyčejné 18-105.
Mikeczcz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 21. 4. 2017 18:07

Ondřeji:

Souhlas s předřečníky plus:
Fotoaparát, objektivy, blesky, stativ, .... je to NÁSTROJ.
Když potřebuješ přeházet hromadu písku, tak se nikoho neptáš, jestli máš nahradit malou lopatku z umělé hmoty velkou lopatou, která to vydrží. Neptáš se, protože je ti to jasný.
Pokud potřebuješ jezdit 3x za měsíc do Francie, neptáš se, zda máš změnit Fiat Punto za něco pohodlnějšího, protože to taky víš.
Takže si počkej, až budeš vědět i s tím objektivem. Každý nástroj musíš nejprve ovládat a rozumět mu, abys zjistil, v čem ti stačí a v čem nestačí. Nikdo jiný to za tebe neví.
Pokud nevíš jestli ti nástroj stačí, tak ti stačí.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Alešak 21. 4. 2017 19:04

FOE: dobrý :tleskani
Alešak
Návštěvník

Odeslat příspěvekod AwwA 22. 4. 2017 14:46

Pro zacatek bych vzal lepsi zakladni ,,zoom". Konkretne Sigmu 17-50 f2,8.
AwwA
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 23. 4. 2017 08:49

ondrasheq píše:Focení mě hodně baví, ale zároveň vím, že za sklo nikdy nedám víc než cca 13 tis.
:D

hehe, tak toto je presne tá situácia, kedy platí príslovie "Nikdy nehovor nikdy"

ondrasheq píše:Otázka zní, jak se dospěje k tomu, že skutečně potřebuju lepší sklo?
Napadajú ma ešte tieto dôvody:
- keď máš zrazu na účte viac ako obyčajne, tak ťa určite napadne "aký objektív by som si za to mohol kúpiť?" :hm O:-)
- keď ťa naštve manželka (či už neopodstatneným míňaním spoločného rozpočtu, alebo keď havaruje tvoje auto)
- alebo naopak, keď má dobrú chvíľku a na okamih pripustí, že by si si nové sklíčko mohol kúpiť
- keď si vyskúšaš nejaké lepšie sklíčko (požičiaš si ho; vyskúšaš na predvádzačke; alebo pofotíš cudzím foťákom)
- alebo keď nejaký "Ganec" nafotí (s omnoho menším foťákom) zábery, o ktoré sa sám neúspešne snažíš :twisted:

Skrátka, keď sa už foteniu začneš venovať, tak začneš získavať nové a nové informácie. A z nich sa určite dozvieš, čo ťa obmedzuje, čo by sa ešte dalo vylepšiť, zrýchliť, zjednodušiť, uľahčiť, čo by sa dalo robiť pohodlnejšie .. a to ťa bude hnať ku vlastnému zlepšovaniu. No a pri tom často dospeješ do štádia, keď sa to s tým čo máš nebude dať vôbec, alebo s novým sklom/telom to pôjde lepšie.

No a potom, keď zistíš, že nákupom kvalitnejšieho skla získaš výkon ako má omnoho drahší foťák (a v konečnom dôsledku by si dokonca mohol aj ušetriť), tak už potom odpadajú zábrany si zaň priplatiť.
=> a tak sa postupne zvyšuje pomyselná hranica, ktorú si určíš ako maximum ceny, ktorú si ochotný dať za objektív :nenapadne

-- 23. 4. 2017 10:00 --

Jo .. a ako prvé so seťákom zistíš, že "tá kačka ti pózovať nebude" .. lebo keď sa k nej priblížiš, tak zuteká .. a keď ju budeš fotiť z diaľky, tak bude maličká .. a keď spravíš výrez, tak ten už bude horší "ako z mobilu" ;-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ladys avr 23. 4. 2017 09:05

Bohuzel vzdycky plati, kdo to se svym konickem, at uz je to foceni nebo stridani milenek mysli vazne, tak driv nebo pozdeji musi upgradnout, aby dosahl lepsich vysledku.
ladys avr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PalmTungsten 24. 4. 2017 18:47

Na krajinářské focení je potřeba hlavně kvalitní a pevný stativ, objektiv s širokým úhlem záběru, který dobře kreslí do krajů, ND filtry, pokud plánuješ např. dlouhé expozice za normálního světla a v podstatě jakýkoliv foťák. Na většinu zrcadlovek se dá na eBayi i koupit užitečné příslušenství pro krajináře za pár kaček (vodováha do sáněk blesku, kabelová spoušť atd.). Na APS-C jsou mnoha krajinářskými fotografy hodně oblíbené třeba Tokiny 11-16mm, já osobně používám na D700 pevný Nikkor AF 24mm f/2.8 a jsem docela spokojen, ale pomalu se koukám po něčem širším - hodně se mi líbí recenze/testy na AF-S Nikkor 18-35mm, takže půjdu asi touto cestou.
Jinak ne vždy jsou setové objektivy špatné - třeba nedávno jsem koupil "bargain lens" v podobě AF Nikkoru 28-80mm f/3.3-5.6G za necelou tisícovku a výstup z tohoto skla je na tu cenu neuvěřitelný - tak perfektní, že nebyl žádný racionální důvod nechávat doma 24-120mm f/4G VR a rozhodl jsem se ji nakonec prodat.
Nikon / Fuji.
PalmTungsten
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ondrasheq 2. 5. 2017 11:21

Díky všem za trefný reakce.
K tomu, co psal ForeignerOnEarth: I tohle myslím dělá rozdílnou výchozí pozici začátečníků - ti, co seberou první aparát, který se namane a věnují se naplno focení a neřeší techniku vůbec (obdivuju) a ti co mají většího či menšího brouka právě v podobě perfekcionismu - "budu dobře fotit až...", což je buď od základu sežere nebo se to musejí naučit ovládat a pochopit roli techniky právě jen jako nástroje a ne cíle.
Mám v plánu teď fotit, o technice nečíst, nesondovat, aspoň na pár měsíců a dovolilt si to až se posunu ve výsledcích. Je škoda, když se člověk musí i ve svém hobby naučit se ovládat, ale jinak to někdy nejde.
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 2. 5. 2017 17:29

Ondrasheq:
Já jsem v roce 2005 koupil zrcadlovku se záklaďákem 18-70/3.5-4.5 a levným plastovým teleobjektivem 70-300/4.5-5.6 a fotil jsem. Asi po roce jsem tenkrát zjistil na fotogaleriích, kam jsem dával fotky, že ti, co fotí lépe, mají především portréty s úplně jiným vzhledem, protože pseudomalá hloubka ostrosti vytvořená teleobjektivem na 200-300mm a F5.6 prostě není totéž, jelikož sice taky rozmažu pozadí, ale fotka je plochá bez perspektivy. Proto jsem tenkrát dokoupil 50/1.8 a 35/2. A tím se mně rozšířil prostor ještě o jiné typy fotografií. Nikoliv že bych zavrhl to, co jsem měl, ale mohl jsem přidat ještě jiné fotky. No a pak mně začala vadit ta 70-300, protože jsem se s tou světelností ještě bez stabilizace rychle dostával na ISO 1600, které na D70-ce bylo fakt nic moc. K tomu rychlý pohyb ten plasťák nejplasťákovatější nestíhal uostřit a ještě jsem si všiml, že na 300 mm je fakt zřetelně neostrá i na krátké časy. Takže jsem půl roku sháněl bazarovou 80-200/2.8 a pak jsem koupil nakonec za 600 dolarů kus z USA když býval skvělý kurz. No a zase přišly úplně jiné možnosti. Pak jsem koupil Sigmu 10-20 a opět úplně jiné druhy fotek. Pak jsem zjistil, že 85/1.8 je na portréty o hodně lepší, než 50/1.8 a asi desetkrát lehčí, než 80-200/2.8, ale zase jsem to prostě viděl na svých fotkách poté, co jsem si 85/1.8 půjčil.
A tak dále, kupoval a prodával jsem dost, nicméně pokaždé jsem přesně věděl proč a co přesně chci dosáhnout podle toho, co jsem už fotil. NIkdy jsem od objektivu nečekal nějak univerzálně lepší fotky, ale prostě konkrétní změnu, vylepšení, zcela konkrétní rozšíření spektra možných fotografií. A vždycky jsem dostal to, co jsem čekal, proto jsem nikdy nebyl zklamán z žádného objektivu. Všechny objektivy, které jsem kdy prodal, a že jich bylo, mně prostě po jejich nákupu nějakou dobu sloužily tak, jak měly, no a postupem času se prostě začaly vyrábět lépe kreslící, lépe ostřící, s lepším bokehem, s lepším poměrem rozsah ku světelnost nebo rozsah ku kresba, případně světelnější a širší, .....
Nedělám fotky, které by byly hodny obdivu, nejsem na to talent, ale užitnou hodnotu těch kousků fototechniky umím pro své potřeby využít.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ladys avr 3. 5. 2017 08:09

S výše uvedeným souhlasím, člověk se v rámci focení vyvíjí a holt to něco stojí.
Otázka je, zda to trochu nepřeskočit a pořídit si rovnou nějaké lepší skla, ke kterým se stejně za čas dostane.
ladys avr
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lemming 3. 5. 2017 12:54

ondrasheq píše:... ti co mají většího či menšího brouka právě v podobě perfekcionismu - "budu dobře fotit až...",


To není perfekcionismus, to je jednoduše lenost, respektive snaha o hledání zkratek - místo pracného sebezlepšování si zlepšení prostě rychle koupit. Ale pokud nemá člověk natrénováno, tak budou investované peníze mít jen mizivý efekt.

A není to vůbec problém jen fotografování. Stejně tak třeba začínající golfista přemýšlí, že si koupí super profi hole, aby hrál líp (a nebude), začínající malíř že si koupí profesionální stojan, štětce a barvy, začínající tanečník že si koupí profi boty...

Podobná investice má smysl v okamžiku, kdy člověk ví, co chce koupit a PROČ. Třeba já jsem nedávno konečně přišel na chuť 35mm pevnému objektivu na FF. Zatím používám 35mm f/1.8 DX (APS-C), který se na FF použít dá. Silně vinětuje, ale když to člověk využije ve fotce, tak to vypadá docela dobře, má to takový lomo look. Nicméně přeci jenom by se občas hodilo na tom ohnisku dělat i ne-lomo fotky. Tak už pár měsíců pokukuji po Sigmě 35mm f/1.4 Art a sleduji, ve kterých situacích by se mi hodila. No a jestli dospěji k rozhodnutí, že by se mi hodila často, tak si ji koupím. Ale rozhodně ji nebudu kupovat jen tak "abych zlepšil své focení".

ladys avr píše:Otázka je, zda to trochu nepřeskočit a pořídit si rovnou nějaké lepší skla, ke kterým se stejně za čas dostane.


Podle mě to moc není řešení, protože možností je hodně a těžko se člověk trefí do toho, co mu pak bude sedět.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod El Vigo 8. 5. 2017 20:45

kdyz koupis sigmu 18-35 nebon 17-50 ci Tamron tak si s tim vystačíš na několik let, jinak krajinu můžeš fotit i se setákem
El Vigo
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků