ZEISS 55mm f/1.4 Otus

Diskuze o objektivech, filtrech a předsádkách

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 20. 8. 2014 12:52

pemar: nelibi. Respektive to neni o nic lepsi, nez co jsem tu postnul z Noise ninji. Kdyz to chci mit hodne doostreny, kontury po doostreni jsou nevyhnutelny. Resenim je do urcite miry selektivni doostreni, takze bych musel rucne obkreslit jen to, co je v hlubce ostrosti a vyhnout se vsem kontrastnim hranam, v tomto pripade jsou to vsechny hrany drezu jezdce. Coz je proste absurdni predstava, ze bych mel takhle zpracovat nekolik desitek fotek a pokud by byl na fotce skutecne vyrazny sum, jeste pred doostrenim, tak by ten prechod, zasumeny obraz (po silnem doostreni) - vyzehleny obraz, strasne bil do oci, takze by to stejne nebylo vubec hezke.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 20. 8. 2014 13:24

Chápu. On není software, který by doostřil a odšuměl bez negativních vedlejších efektů. Také je podle otázka, jestli doostřujeme nebo odšumujeme, ono to jde proti sobě. Na odšum jsem zkoušel NX-2, Dfine, Noise Ninja, DxO Optics a Neat Image, a z nich na odšum se mi nejvíce líbí Neat Image. Současně zaostřit a odšumět, to je průšvih, buď jedno nebo druhé, pokud chci oboje, asi nejlepší výsledky zatím vidím u DxO Optics a Neat Image. Zubaté hrany a artefakty tam jsou, další chyby také, ale jako kompromis to beru. Odšumovací algoritmus DxO vypadá v mých očích dobře a celá úprava je v řádu minuty, vadí mi ale dlouhé načítání a ukládání.

Ten tvůj test byl reálný, ale docela extrémní. Všechno je to o tom, že fotíme za malé hladiny světla a na otevřené objektivy, na ISO přes 1000.

Kde nic není, tam ani čert nebere a pokud je výstup třeba z Nikonu 58/1,4 nebo 50/1,4 rozplizlý, software trochu pomůže, ale není to zadarmo a výsledek nebude nikdy perfektní jako z Otusu. Pokud je ten rozdíl ve výstupu tak malý, jako mezi N85/1,8 a Otusem při středové kompozici, pak se to softwarem doladit asi dá.

Přesné ohraničení plochy je pakárna a přechody a rozdíly jsou příliš vidět, musel by tam být nějaký gradient, celé je to pracné a výsledek nejistý.
Naposledy upravil pemar dne 20. 8. 2014 13:27, celkově upraveno 1
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Gamut 20. 8. 2014 13:25

Nějaké řešení je vždy. Vzhledem k rostoucím víceMPx se to přímo nabízí. Na druhou stranu je to otázka nutného rozlišení co se týká velikosti výstupu. Pak další volbou je pokud na tom záleží různé postupy s upsamplováním a použití třeba Richardson-Lucey a masky rozostření. Ovšem není to nic pro rychlíky a zvýšení šumu je také nabíledni. Výsledek může vypadat jinak oproti tradičním metodám unsharp mask. Rozhodně bude mnohem méně posterizace aspoň dle mého úsudku.
Gamut
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 20. 8. 2014 13:50

Ja se priznam, ze fotky v plnem rozliseni doostruju minimalne (v NX2 pres unsharp mask kolem 20%), nekdy dokonce vubec. Obvykle doostruju jen makro, tam obcas vyuziju i sluzeb prave Noise ninji, abych doostril jen to, co je v DOF a ne bokeh. Vystup z takove D810 uz tuplem zadne doostreni imho nepotrebuje, natoz s Otusem :)
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Gamut 20. 8. 2014 14:03

To je těžký neboť každý rozhoduje o tom kam co dá. Například do vlákna o Otusu. Zrovna tak každý někdy dělal něco pro "zlepšení" nebo záchranu něčeho. Takže o tom, co kdo potřebuje a kdo co využívá je zbytečné se přít. Ono nic není bez vad a to že si toho třeba nikdo nevšimne nebo to ignoruje, neznamená že to neexistuje. :-)
Gamut
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rodri 20. 8. 2014 16:09

Já jsem si to doostření zkusil v LR, tak 5 vteřin práce a výsledek mi přijde celkem konkurenceschopnej. Na pozadí trošku vylezl šum, pro mě je ale v pohodě a neruší. osobně bych tuhle fotku ale nedoostřoval a pokud, tak jen nepatrně - http://uloz.to/xYtTJsMY/dsc-6831-2-jpg
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 20. 8. 2014 18:32

Rodri, ten šum tam je docela zřetelný.

Petr Luňák to sem dal schválně, dobře ví, že ze zašuměné fotky nikdo z nás výstup jako z Otusu neudělá. Programy jako Noise Ninja nebo Neat Image šum statečně potlačí, ale neodstraní, stejně jako deblurring software založený na Richardson-Lucey algoritmu to nezachrání. Obrazně řečeno, řežeme tupým nožem, tak se nemůžeme divit, že plátky nejsou tenké. A ze špatně ukrojeného masa paličkou na maso carpaccio neuděláme, anebo výsledek bude odpovídat nevhodné technologii.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod pemar 20. 8. 2014 20:23

Tohle je Nikon 85/1,8G na D7100 bez doostření, ISO100, ƒ/1.8:

https://farm6.staticflickr.com/5587/149 ... 0087_b.jpg

a tohle je Otus na D800 f/1,4 ISO560

https://farm3.staticflickr.com/2917/145 ... 6fe3_b.jpg

bez doostření. Mimochodem, ty nežádoucí barevné linky okolo Leninovy čepice a na hraně u košile jsem tam nečekal, to mi dělá 40/2,8, ale Otus by to teoreticky dělat neměl.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 20. 8. 2014 20:28

Pre objektív podobneho rozsahu je to bežné, či? :) Otus má akurát trocha vyššiu ostrosť a možno krajší bokeh ako iné sklá v jeho triede...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 20. 8. 2014 20:42

No, v testech píší, že aberaci a fringing Otus zvládá velmi dobře, že se prakticky nevyskytuje. Záleží asi na podmínkách, odkud jde světlo, atd.

To není přímé porovnání, jen je vidět, že i na tom Otusu se najde nějaká chybička.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 20. 8. 2014 20:58

Možno ju zvláda dobre na 50mm objektív.... limity na každé sklo. Ani Otus nie je dokonalý (podľa testu na LensRentals je to "až" druhá najlepšia 50tka - po Leica 50/2, pred Signa 50/1,4).
Každopádne je to špička, no to malé zlepšenie v kvalite obrazu za ten príplatok a absenciu AF nestojí (aspoň nie mne).
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pemar 20. 8. 2014 21:07

Ta absence AF mi vadí také, od začátku.

Navíc bych používal Otus na podobný typ fotografií, jaký dělám s Nikonem 85/1,8G s tím, že moje oblíbená clona je u mne někde 2,8-5,6, kde je rozdíl v ostrosti ještě méně zřetelný, než při plně otevřeném objektivu. Vidět je jen tehdy, když je objekt hodně na kraji fotografie, tam pak Otus jasně vítězí, kreslí lépe až do kraje.
pemar
Expert

Odeslat příspěvekod hoax 20. 8. 2014 21:09

pemar: Koukni na ty barvy, tohle je postprocesem. Z toho nemůžeš dělat závěr.
hoax
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 20. 8. 2014 21:16

pemar: to nemusí byť chyba objektívu, ale aj snímača...

[theory]aberácia objektívu je na jednej strane jednou a na druhej strane druhou farbou. Aberácia snímača je jednofarebná[/theory]
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod hoax 20. 8. 2014 21:20

A kde si vzal, že to je nedoostřený. V xmp je mimo jiné:
Vibrance +29, sharpness +57, clarity +48
+ ještě hromada selektivních úprav barev.
To mluví za vše.
hoax
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků