Hloubka ostrosti u zrcadlovek

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Michal855 27. 8. 2017 06:39

Zdravím, mám nějakou dobu zrcadlovku s APS-C čipem, a potřeboval bych poradit, jak se dá řešit ta hrozně malá hloubka ostrosti? Zatím to umím řešit jedině zavíráním clony, což ale značně degraduje možnosti foťáku a objektivů. Třeba takový příklad: Když chcete vyfotit auto, nebo autobus, ze tří čtvrtin a co nejvíc zblízka, aby byl přes celou fotku, a chcete ho mít celý ostrý, jak to řešíte? Řekněme se setovým objektivem 18-50 mm, na ohnisko 18mm. Já musím dát clonu kolem 8 nebo tak nějak, a když zrovna nesvítí sluníčko, tak to znamená že foťák zvyšuje ISO nebo dává hrozně dlouhé časy. Což mi celkem vadí, hlavně v situacích kdy toho světla není nadbytek, naštěstí se to dá kompenzovat vyšším ISO, které je u zrcadlovek lepší než u kompaktů. Ale tak mám pocit, že kvalita, kterou jsem získal lepším snímačem, se zase ztratí mizernou světelností při zavřené cloně.
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 27. 8. 2017 07:23

Pokud vezmeme velikost snímače jako danou, hloubka ostrosti je v principu dána třemi parametry, clonou, ohniskem nebo chcete-li úhlem záběru a předmětnou vzdáleností. K ovlivňování hloubky ostrosti ale stejně budete moci v drtivé většině případů využít jen jeden parametr – pracovní clonu. Ohnisko objektivu si totiž nevybíráte podle hloubky ostrosti, nýbrž podle úhlu záběru, který chcete zachytit. Nebo také podle perspektivního podání, jaké chcete mít na fotografii mít. Předmětovou vzdálenost si opět nevybíráte kvůli hloubce ostrosti, ale vzhledem k zamýšlené kompozici snímku – samozřejmě v koordinaci s výše zvoleným ohniskem objektivu. Takže to máte dva parametry ovlivňující hloubku ostrosti, které jste tímto zcela přirozeným procesem ve velkých uvozovkách „vyřadili“ a zbývá clona.

Ostrý od nevidím do nevidím znamená clonit. Mít jen část ostrou a zbytek neostrý znamená odclonit, tomuto se říká malá hloubka ostrosti. Pokud chcete mít něco ostré od nevidím do nevidím a nechcete zvyšovat ISO a nehýbe se to, tak pomůže stativ. A další trik je skládání obrazu z více záběrů, ale to už je ale docela náročný proces.

Jinak doporučuji si k tomu koupit nějakou knížku, tam je to většinou dobře vysvětlené nebo si zaplatit kurs fotografování, tam se pak můžete i na spoustu nejasností zeptat. Vzhledem k formulaci níže uvedeného dotazu bych řekl, že by to mohlo pomoci, obavám se, že bez toho by moje odpověď mohla být zůstat nesrozumitelná.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 27. 8. 2017 07:38

Jo tohle vím, to sem četl, ale jak se to dělá v praxi? Jedině tím cloněním nebo stativem? Takže třeba kvalitnější objektiv by asi nepomohl co? Všechny objektivy budou mít při stejném ohnisku a cloně stejnou hloubku ostrosti?
A jak byste to dělal kdybyste chtěl na ulici vyfotit autobus třeba takhle?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 803%29.jpg
Jaká nejlepší clona se dá použít?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fidko 27. 8. 2017 07:42

Lepsi objektiv Ti nepomoze, pretoze lepsie objektivy zvycajne maju este mensiu HO. Samozrejme, mozes ich priclonit, ale potom si na tom istom.

Teoreticky aj prakticky by pomohla este ucinnejsia stabilizacia vdaka ktorej by slo nastavit o nieco dlhsi cas a tym nizsie ISO.
Fidko
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lemming 27. 8. 2017 07:46

Pokud chceš velkou hloubku ostrosti, tak větší čip moc nepomůže, protože musíš víc clonit. Co se s tím dá dělat:

1) Stativ, abys mohl použít delší čas

2) Použít focus stacking (vyfotit ze stativu více fotek zaostřených do různých vzdáleností a pak složit)

3) Najít si kompozici kde není potřeba až taková hloubka ostrosti

1 a 2 jsou pochopitelně použitelné pouze na statické objekty a 3 je dost omezující.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Fidko 27. 8. 2017 07:49

Este je mozno na mieste otazka kam pri foteni takych predmetov zaosstrujes. Ci niekde doprostred, alebo na zaciatok ...
Fidko
Návštěvník

Odeslat příspěvekod bob222 27. 8. 2017 07:52

Fotoroman.cz
bob222
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 27. 8. 2017 07:55

Zaostřuju někam doprostřed, to vím že ne na začátek.
Takže nakonec sem na tom se zrcadlovkou stejně jako s kompaktem. U kompaktu sem fotil s clonou 2,7 a ISO 100, se zrcadlovkou fotím s clonou 8 a s ISO 1600 nebo i víc takže ve výsledku ty fotky nebudou ani o moc kvalitnější, teda myslím ty kde chci mít velký objekt celý ostrý.

Díky na ten web se kouknu..
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 27. 8. 2017 08:13

Taky to můžeš vyfotit mobilem, to budeš mít "nejlepší".

Bez konkrétní fotografie je to jen takové teoretizování, chce to vědět, s jakou fotkou máš problém. V praxi jsem měl vždy z APS-C zrcadlovky řádově lepší fotky, než z mobilu, nešetřil jsem ale nikdy na na objektivech a stativu.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 27. 8. 2017 08:24

jo, jenže stativ se moc často nedá použít. Třeba venku, když je sraz veteránů aut nebo autobusů nebo něčeho podobného. Nebo jen když chci vyfotit nějaký dům v ulici kde to jde jen zešikma a zblízka, třeba v centrech velkých měst. Tak na rušné ulici stavět stojan by taky nebylo moc praktické.
Tak s mobilem sem nikdy nefotil, tam je jasné, že takový pidiobjektiv asi nic moc fotky neudělá. Ale před zrcadlovkou sem fotil s ultrazoomem, a hloubku ostrosti sem nemusel řešit. Ostré bylo prakticky všechno.
Tak třeba konkrétně. Vyfotit autobus tak jako na té fotce co jsem dal odkaz. S jakou nejlepší clonou to jde bez stativu? Řekněme při času 1/20.

Ideální by podle mě byl foťák, který by uměl vysoké ISO bez šumu, a přitom měl velkou hloubku ostrosti. A ještě by se daly měnit objektivy abych mohl používat velký rozsah ohnisek od rybího oka až po teleobjektiv. Takový ale asi neexistuje, žejo?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lemming 27. 8. 2017 08:36

Michal855 píše:U kompaktu sem fotil s clonou 2,7 a ISO 100, se zrcadlovkou fotím s clonou 8 a s ISO 1600 nebo i víc takže ve výsledku ty fotky nebudou ani o moc kvalitnější, teda myslím ty kde chci mít velký objekt celý ostrý.


Ano. Fyzika.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 27. 8. 2017 08:55

Otázka je, jestli ty historické vozidla nevypadají s menší hloubkou ostrosti ve výsledku lépe.
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 27. 8. 2017 09:02

Jako že by byla ostrá jen přední půlka auta a zadní rozmazaná? To by se mi moc nelíbilo. A hlavně by nebyly vidět detaily což by mi vadilo. Pozadí rozmazané být může, ale auto chci ostré celé.
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod hoax 27. 8. 2017 09:07

Dokud nepošleš ukázku v plném rozlšení, je debata zbytečná. A když se podíváš např. sem:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
tak uvidíš, že na 18mm při f4 a zaostření na 3 metry máš hloubku ostrosti kolem 8 metrů a při zaostření na 4 metry už desítky metrů, co tedy řešíš.
hoax
Návštěvník

Odeslat příspěvekod pemar 27. 8. 2017 09:10

Je to na vkusu každého fotografa, tohle je třeba Škoda RTO z včerejší oslavy 120 let od zahájení tramvajové dopravy v Liberci, focené na extrémně nízkou hloubku ostrosti (105mm, f1,4):

Obrázek
pemar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod oldbas 27. 8. 2017 10:12

Michal855: dej sem ukázku, s čím máš problém. Vč. exifu. Pokud si stoupneš 10 metrů před autobus v úhlu tak, aby byl vidět celý z boku, použiješ ohnisko 18mm APS-C (28eq.FF) a zaostřš na předek, tak při cloně f/4 bude ostré vše od pár metrů před autobusem až do pryč. A pokud použiješ 50mm APS-C (80eq.FF) a odstoupíš ji na takovou vzdálenost, aby se ti bus vešel(odhaduju tak 15-20m), při cloně f/5,6 tak bude ostrý celý.
Takže nevím, kde máš problém. Ale chyba bude nejspíš u tebe, nebo foťák + objektiv. Protože čistě technicky to problém není.
Dej ukázku, nebo raději víc
Fotím Kanónem
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 27. 8. 2017 10:17

Michal855 píše:A jak byste to dělal kdybyste chtěl na ulici vyfotit autobus třeba takhle?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 803%29.jpg
Jaká nejlepší clona se dá použít?


Predne je treba rict, ze ti jde o HO velkou, nikoliv malou, jak pises v uvodu.
Nejlepsi clona je nesympaticky termin, nicmene takovouto fotku musis udelat v pohode i setakem bez cloneni. Minimalne posledni setaky od Nikonu kresli vyborne a pri clone 5.6 na 55mm bude u takovehoto zaberu HO dostatecne velka, aby byl autobus v ni zachyceny cely.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 8. 9. 2017 12:54

Michal855: pokud máš nějakou už trochu starší zrcadlovku, tak výkon na vyšší ISO při zaclonění už nemusí být úplně OK. Pokud často řešíš popsaný problém, většinou požaduješ velkou hloubku ostrosti a fotíš vesměs statické objekty, pak:

1) by pro tebe mohl být lepší nějaký foťák s m4/3 snímačem a stabilizovaným snímačem, případně kombinovaná stabilizace snímače a objektivu (Oly/Pan), ty mají při stejné cloně větší hloubku ostrosti, přitom obrazový výkon není u současných modelů vůbec špatný. Chvíli jsem měl Oly E-M5 II + 12-100/4 IS PRO a řekl bych že by jsi z toho byl nadšený. Z ruky na ohnisko eq. 24mm jsem udržel krásně ostře i půlvteřinu, na eq. 200mm z ruky 1/10s a stále parádně ostré. To pak můžeš fotit z ruky i se zacloněným objektivem na relativně nízké ISO za blbého světla. Při focení do raw a citlivým postprocessem není obrazový výstup o moc horší oproti ještě nedávným APS-C zrcadlovkám.

2) nebo bych zapracoval na technice držení / zapření se (jak udržet delší čas) a precizně volil bod zaostření, trochu něco početl na toto téma, zkoušet zkoušet a zkoušet... a třeba ani nebudeš muset přesedlávat na jiný systém. Ještě mě napadá možná nějakej monopod bych vyzkoušel, třeba ti to pomůže, když stativ se ti rozdělávat nechce, tohle je trochu rychlejší...

Nahoď nějaké vzorky, třeba zjistíme že by šlo tvůj foťák lépe nastavit. Ať je tam ale zachovanej EXIF.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Michal855 15. 10. 2017 17:00

Děkuju všem za rady, tady posílám jednu fotku, chtěl sem vyfotit zajímavou dlažbu, a to co je dál je už rozmazané. Při cloně 8. Dá se to nějak vyfotit aby to bylo celé ostré? Je tam fotka rovnou z foťáku bez jakýchkoliv úprav.
https://uloz.to/!PBaO7fKICdX9/01-jpg

nebo tohle, ulice kde bych chtěl celou tu řadu domů ostrou a v dálce je už rozmázlá:
https://uloz.to/!xRkib6wTlbOJ/02-jpg

Dělám něco špatně, nebo to líp bez stojanu nejde?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 15. 10. 2017 19:51

Kdyz nebudu brat teoretickou moznost technickeho nedostatku objektivu (decentorvana optika, prohnuta rovina zaostreni), tak obecne plati:

1. zaostrit na tkzv. hyperfokalni vzdalenost
2. vic zaclonit
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 15. 10. 2017 23:57

Pánové, já se dívám na fotku 02.jpg a mám intenzivní pocit, že ten objektiv je dosti šílený kus zralý na reklamaci / hození do popelnice:
Hloubka ostrosti je evidentně minimálně od toho Audi uprostřed dole po tu bránu růžového baráku na protější straně ulice. Z čehož vyplývá, že ta paní v modrém kabátě vpravo, ta dlažba vpravo a ta zaparkovaná auta až po O2 telefonní budku mají být v hloubce ostrosti taky. Místo toho jsou rozostřené opravdu hodně. Vpravo je pak rozostřené úplně všechno, což zdánlivě vypadá jako malá hloubka ostrosti, ale my všichni víme, že při f=18mm a F7.1 by takhle malá HO na APS-C prostě nebyla. To máme přátelé ve voku. To sklo je vpravo totální prů..ser. Ale jako fakt.

-- 16. 10. 2017 01:13 --

Ta fotka 01.jpg je na výšku, takže to, co jsem psal o pravé straně se teď projeví nahoře.
Opět nikoliv ukázka nešikovně příliš malé HO zrcadlovek, ale ukázka nefunkčního kusu objektivu Pentax 18-55. Neupadl na zem?
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 16. 10. 2017 06:46

Michal855, zkus jiný sklo. Pokud budeš mít stejný problém i s jinými, kvalitnějšími skly, prodej to všechno a kup si něco s měnším snímačem
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 16. 10. 2017 07:37

Almik: nechci vyvolávat flame, ale to doporučení prostě nedává smysl.
Jednak je podle fotek 01.jpg a 02.jpg zcela jasné, že to není malá hloubka ostrosti, ale vadné sklo, jednak všichni včetně Tebe ze zkušeností víme, že 18mm F7.1 dává hloubku ostrosti dostatečnou pro ty fotky pokud je objektiv O.K. a jednak také víme, že menší snímač nepřináší více možností velké HO, protože vyšší zaclonění foťáku s větším snímačem přinese totožnou situaci z hlediska kvality. No a difrakce při F8 na m4/3 odpovídá difrakci při F11 na APS-C, takže nula z nuly pojde.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 16. 10. 2017 09:32

Podľa niektorých doporučení by mali asi najlepšie fotky krajiny byť robené mobilmi... :D
bob222
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Almik 16. 10. 2017 10:37

ForeignerOnEarth: máš pravdu, na dříve nastupující difrakci jsem zapomněl. No, tak bych si vyzkoušel jinej kus toho samého objektivu, pro potvrzení hypotézy o vadném kusu. Snad mu to servis uzná a nebude tvrdit že je to přirozená vlastnost objektivu. Už jen pro porovnání a kvůli doložení servisu.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Zeratulcz 16. 10. 2017 10:39

Sam jsem to kdysi zkousel. Pri stejne kompozici zaberu, stejne hloubce ostrosti, stejnem casu a stejnem EV. Jsem mel fotky z mobilu srovnatelne se zrcadlovkou.
Zeratulcz
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 16. 10. 2017 10:48

Tak to by mě nenapadlo, že by to mohl být vadnej objektiv. Byl kupovaný nový s tím foťákem, je fakt že s těma seťákama byl ten foťák skoro za stejnou cenu jako jen tělo. Je celkem lehký, působí dost fórově, celý z plastu, to je fakt. Ale zase u všech fotek ten problém nemám, při focení na blízko, nebo na delší ohnisko jsou fotky většinou ostré. Tady posílám ještě pár ukázek, ty vagony jsem chtěl mít celé ostré, ten pohled na město byl na nejdelší ohnisko a to je ostré celé (kromě toho co je úplně blízko, což mi nevadí).
Myslíte že je fakt ten objektiv vadný?

https://uloz.to/!aCHawRcOmREa/03-jpg
https://uloz.to/!at5fVdlsOwKz/04-jpg
https://uloz.to/!Dmk6eKaWyjVM/05-jpg
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Almik 16. 10. 2017 11:10

No tak na těch fotkách vagónů se potvrdilo, že ten objektiv je zmetek.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Michal855 16. 10. 2017 11:37

A to i v porovnání s jinýma levnýma seťákama?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 16. 10. 2017 12:06

Některé seťáky jsou dnes i ostřejší, než podstatně dražší a delší zoomy. Tohle opravdu nemůže být běžný kus Pentaxu 18-55, zase takovejhle šmejd by si tahle značka nedovolila běžně prodávat, tohle je fakt extrém. A to, že se to neprojeví na delší ohniska nebo na zaostření nakrátko, to je celkem normální, opravdu může být optika špatně vycentrovaná s důsledkem pouze na krátké ohnisko na vzdálenější předměty, to je celkem logické.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 16. 10. 2017 12:06

Zeratulcz píše:Sam jsem to kdysi zkousel. Pri stejne kompozici zaberu, stejne hloubce ostrosti, stejnem casu a stejnem EV. Jsem mel fotky z mobilu srovnatelne se zrcadlovkou.


Tak to máš super, ak Ti na aj na nejakej A1 ukáže rovnaké detaily a celkovo je to to isté, stačí už len cvakať mobilom. :)
bob222
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 16. 10. 2017 12:13

Tak koupím jiný objektiv. Tenhle je 18-50, je to tenhle:
www.pentaxforums.com/lensreviews/smc-pe ... wr-re.html
a má ještě jednu vlastnost, a to že je skládací, před focením se ním pootočí a zaaretuje se a pak teprve se může fotit. To mám dojem že musí mít na kvalitu taky negativní vliv, nebo ne?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 16. 10. 2017 12:38

Michal855: abys věděl jaká je hloubka ostrosti u APS-C na širokoúhlý záběr při cloně F7.1, tak se podívej na jednu mou náhodně rychle nalezenou fotku na F7.1 a na f=16mm, což už je oproti f=18mm zanedbatelný rozdíl v hloubce ostrosti:
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_0279.jpg
Je tam ostré popředí, které mohlo být tak dva metry od fotoaparátu a stromy vzdálené 100 metrů jsou ostré taky a rozdíl ostrosti střed - kraje je celkem malý.
Tohle byl sice podstatně dražší objektiv, ale zase podstatně delší zoom a vím zcela jistě, že objektiv 18-55 z této sady:
https://www.megapixel.cz/nikon-d3300-18 ... af-p-cerny
za 10 990 Kč bude na 18mm a F7.1 stejně ostrý anebo ostřejší.
Takže ergo kladívko dnes normální seťák 18-55 MUSÍ být na krátké ohnisko a F7.1 aspoň takhle ostrý:
http://www.tomx.eu/Fotky/Krajina/DSC_0279.jpg
Samozřejmě připočti si zpracování RAWu oproti focení do JPEGu, který to doostření z fotoaparátu nemá až tak efektivní jako software na PC. Ale přesto objektiv, který není vadný, musí podávat zhruba takový výkon a hloubku ostrosti jako Ti ukazuji.
Zkouším najít něco z Pentax zoomu na 18mm a F7.1.
Tady je 18-135 F8:
https://2.img-dpreview.com/files/p/TS60 ... 384894.jpg
No, tohle taky není úplně hitparáda, ale tady je 16mm, F6,3 z 16-50/2.8:
https://3.img-dpreview.com/files/p/TS60 ... 679817.jpg
a vidíš, že je to proostřené odpředu dozadu. To, že ty stromy vzadu nejsou ostré, za to může defaultní odšum/zpracování JPEGu, ale kdyby to vyvolali z RAWu stejným způsobem jako já, tak tam na tom druhém břehu vidíš každou větvičku.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 16. 10. 2017 13:03

Naposledy upravil Almik dne 16. 10. 2017 13:05, celkově upraveno 1
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Michal855 16. 10. 2017 13:03

tak to je krása, já myslel že je to hloubkou ostrosti a ono to bude objektivem.
A co byste mi doporučili za objektiv ne moc drahej ale aby fotil ostře a bez těch zeleno-fialových duchů na kraji? Hodil by se mi třeba i širší záběr než 18mm, s automatickým ostřením na pentax a asi zoomovací, pokud to nebude mít velký vliv na kvalitu.

-- 16. 10. 2017 14:16 --

ten by byl dobrý, a něco levnějšího by nebylo? Pokud teda by to neznamenalo viditelně horší fotky.
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 16. 10. 2017 13:38

Pentax 16-85 má velice, velice sympatický rozsah a podle testů
http://www.opticallimits.com/pentax/903 ... 56?start=1
bude kreslit slušně až do krajů.
16 490 Kč za to na VKFoto není špatná cena.
Pentax 17-70/4 za 13 480 je určitě taky dobrý nápad.
Sigma 17-50/2.8 (pokud bude ten kus na Tvém těle přesně ostřit) za 11 390 Kč je určitě taky výborná volba, ale do světelnějších objektivů bych šel především pokud tě opravdu oslovuje spíše malá hloubka ostrosti. Pokud chceš spíše všechno ostré, raději bych šel do trochu delších zoomů, které nejsou příliš světelné, ale zase jsou optimalizované na kresbu v zacloněném stavu.
Pokud se vyrábí světelný zoom, musí se výrobce snažit o optický výkon na plnou díru a pak musí ten zoom udělat kratší nebo je příliš drahý nebo má problematické ostření.
U objektivu se světelností F3.5-5.6 má výrobce o nejhorší starosti méně, takže pak může udělat objektiv buď levný nebo opticky výborný i přes délku zoomu, což bude třeba příklad Pentaxu 16-85/3.5-5.6. Tenhle objektiv je velmi podobný Canonu 15-85/3.5-5.6 a Nikonu 16-85/3.5-5.6 a všechno jsou to bezvadná skla, kterým někdy zkazila pověst kolísající kusová kvalita, ale já jsem měl třeba 16-85-ku úplně špičkovou a nahradil jsem ji světelnějším a dražším objektivem, nicméně na stejné clony opticky prakticky totožným.

-- 16. 10. 2017 14:51 --

"a něco levnějšího by nebylo?"

ony objektivy nejsou levnější a dražší jen proto, aby ten, kdo si koupí ten levnější, na to vyzrál. Ony prostě objektivy mají vždycky důvod proč jsou dražší a není to opravdu proto, že by byly zbytečně luxusní.
Na svém levném objektivu jsi už zjistil, že prostě ta přesnost sesazení optických členů může v tom plastu totálně ujet pokud se prostě vyrábí levně. Ono se může nepovést i hodně drahé sklo, ale ta pravděpodobnost je zřetelně menší.
Pokud si koupíš objektiv z bazaru, tak zvláště pak v České republice se může snadno stát, že ho někdo prodává kvůli tomu, že mu prodejce tvrdí, že je "v toleranci" a on je to podobný šmejd jako už máš.
Co je na objektivu drahého?
Světelnost znamená větší optické členy a optické sklo něco stojí. Pokud chceš přesné ostření, musí být delší optická dráha a zase je pak to sklo větší, těžší a dražší. Sigma 17-50/2.8 a Tamron 17-50/2.8 jsou na svou světelnost výbornou pro zoom neobvykle levné, ale jsou i malé a mají krátkou ostřící dráhu, která se buď povede nebo ne. Udělat delší zoom s nízkou světelností od 18 mm výrobcům už jde docela levně, ale od 17 mm a zvláště od 16 mm už je to docela masakr a má-li to být kvalitní, leze to do peněz.
To, co nejde buď vůbec nebo aspoň levně, je skloubit světelnost a další zoom. Takže za objektiv 16-80 mm se světelností f/2.8-4, která klesá v průběhu zoomu velmi pomalu, jsem dal 30 000 Kč, protože jsem prostě platil za strašně obtížný úkol. Pokud nepotřebuješ rozostřené pozadí, pak rozhodně neplať za vysokou světelnost u zoomu a můžeš si ji kdyžtak dopřát levně na pevném skle. Pak bych spíše šel do nějakého rozsahu 16-85 mm nebo 17-70 mm, protože je to strašně šikovné.

-- 16. 10. 2017 14:59 --

Zelenofialové duchy omezují speciální optické členy (u každého výrobce se jmenují jinak), které jsou zase poněkud dražší. Při určitém limitním lomu světla se začne obraz na kontrastu viditelně rozkládat na duhu, no a tyto optické členy to zase sloučí, protože zpomalí průchod vlnění a zmenší tedy rozdíl rychlosti fialového světla (rychlejší, blízké ultrafialovému) a červeného světla (pomalé, menší frekvence kmitání, blízké infračervenému) a samozřejmě i zeleného světla (také pomalejší). Fialová je z jednoho konce a zelená zase z druhého. Proč to není červená, která je protilehlá na duze té fialové, ale zelená, to teď už nějak nevím, ale přiznám se, že nevím. :-D
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Michal855 16. 10. 2017 20:05

aha, tak tu vysokou světelnost nepotřebuju, ale rád bych aby ty čočky byly v kovu a bajonet taky z kovu, klidně by mi stačilo i těch 18-50, širší ohnisko se hodí ale mám ještě rybí oko které sem pořídil právě proto že ta šířka seťáku mi nestačila.
Takže aby to slušně fotilo tak pod 11 tisíc nic není?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Grimjaur 16. 10. 2017 23:13

Tedy kovové čočky bych nechtěl :), asi překlep
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 16. 10. 2017 23:51

Nově prodávaný zoom objektiv a kovový tubus do 11 tisíc, to jsem teda zvědav. :-D
Jo a v tom to není, ono je tubus v plastu většinou, nicméně i v tom jsou dramatické rozdíly jak je to udělané, přesné a robusní. Bajonet kovový bývá spíš.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cport 17. 10. 2017 07:38

Michal855 píše:aha, tak tu vysokou světelnost nepotřebuju, ale rád bych aby ty čočky byly v kovu a bajonet taky z kovu, klidně by mi stačilo i těch 18-50, širší ohnisko se hodí ale mám ještě rybí oko které sem pořídil právě proto že ta šířka seťáku mi nestačila.
Takže aby to slušně fotilo tak pod 11 tisíc nic není?


1) Nevim, kde jsi ten set koupil, ale to sklo by melo byt jeste v zaruce, takze reklamovat.

2) Jsou i jine, levnejsi moznosti u starsich skel. Napr. Pentax 16-45/4
https://www.paladix.cz/bazar/index.php?adid=489390

testy uzivatelu zde: https://www.pentaxforums.com/lensreview ... -Lens.html Tam ostatne najdes i testy dalsich skel.

popr. https://www.paladix.cz/bazar/index.php?adid=489518
cport
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Michal855 17. 10. 2017 12:41

Grimjaur píše:Tedy kovové čočky bych nechtěl :), asi překlep


říkal jsem "v kovu", tím myslím aby byly upevněné v kovu a ne v plastu ;-)

-- 17. 10. 2017 13:53 --

Cport: díky to vypadá dobře, zvlášť ta Sigma, když rybí oko Samyang mě nové stálo asi 7 tisíc, tak mi připadá divné že za ten základní a nejsnadnějc vyrobitelný rozsah ohnisek bych musel dát víc.

-- 17. 10. 2017 13:54 --

tu reklamaci zkusím, fakt to ještě je chvíli v záruce, uvidíme co mi řeknou.
Michal855
Návštěvník


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků