Nikon D750 vs Sony a7ii vs Fuji X-T1

Diskuze o poloprofesionálních a profesionálních digitálních fotoaparátech

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod soowa 11. 8. 2015 11:46

Už jsem se tu na to jednou ptal, koncem roku mám v plánu kupovat nový foťák. Za rok a půl focení jsem tak nějak zjistil, co chci, stávající Nikon D5100 přestává stačit, a protože mě focení baví, chci investovat větší částku, abych koupil něco, kde už budu moct jen dál budovat systém, a ne něco, co budu chtít za další rok kompletně vyměnit. A protože je tady spousta zkušených fotografů, i lidí s vyhraněnými názory, zajímal by mě váš pohled. Následuje slohovka.

Cíl: foťák; během jednoho roku k němu tři objektivy: seťák (24-cca 120 eq) na výlety, 85mm na portréty, 35mm do horšího světla; časem pak třeba další (ultrawide, telezoom...) práce s 1-2 externími systémovými blesky; focení turistické, portréty (tj. malá DOF), koncerty a zákulisí divadla (tj. vysoké ISO), krajinky, trochu street; peníze, co do toho chci v nějakém středním časovém horizontu dát (foťák a 3 objektivy) okolo 100 000

Co nepotřebuju: focení sportu a wildlifu (takže mě nedrásá rychlost AF a ohniska nad 200mm), profi ergonomie (moje D5100 je ergonomicky špatná, ale cokoliv se dvěma rollery a více dedikovanými tlačítky vyhoví).

Propracoval jsem se ke třem kandidátům, které zvažuji (vyloučil jsem Canon, Pentax, Nikon DX, Sony APS-C i micro 4/3).

Nikon D750
(24-120 v setu, 35/1.8, 85/1.8)
+ full frame
+ přičtu-li cenu objektivů (nejen těch dopředu vybraných, ale i dalších do budoucna), je nejlevnější
+ nejlepší práce se systémovými blesky
+ autofocus se bude chytat i v extrémních podmínkách
+ výdrž baterie
+ subjektivně: už něco od Nikonu mám, nebudu to muset prodávat a znovu kupovat
- fázové ostření mimo snímač (náchylnost k nespolehlivosti (front a back focus), variabilitě, potenciálně k různým problémům přes různé objektivy a různé AF body)
- tristní práce s manuálním ostřením oproti CSC

Sony alpha 7 II
(24-240(???), 35/2.8, Batis 85)
+ je to full frame, navíc v relativně kompaktních rozměrech
+ autofocus na snímači, tj. maximální přesnost a minimální rozptyl
+ má high speed synchrinizaci s blesky
+ in body stabilizace
- nejsou na to objektivy (žádný seťák na výlety, chci rozsah 24-cca 120, a to mi nabídne jen extrémně těžký ultrazoom 24-240. Chci světelný 35mm objektiv, a to má sony buď s horší světelností f/2.8 nebo s manuálním ostřením)
- objektivy, co jsou, jsou extrémně drahé (srovnej Nikkor 85/1.8 a Batis, který je sice obrazově lepší, ale pro mě už je to overkill)
- bojím se, jestli se autofocus bude chytat například na koncertech ve špatně osvětlených klubech
- obava, jestli Sony neopustí systém, nezavře divizi foťáků atd.

Fujifilm X-T1
(18-135 v setu, 23/1.4, 56/1.2)
+ autofocus na snímači (přesnost, dtto Sony)
+ nejlehčí z uvedených
+ perfektní objektivy (aspoň, co jsem se dočetl dle názorů uživatelů)
+ subjektivně: vzhled, hipsterská stylovka :-)
- APS-C (musí se kompenzovat extrémně světelnými objektivy)
- tristní práce s blesky (nemá high speed sync, kompenzovat to ND filtry považuji za zbytečný vopruz a investice navíc)
- jenom 16 MPix (menší možnost výřezu)
- X-Trans má problém s texturami v krajině (výsledný jpeg často vypadá jako omalovánky)
- autofocus se bude hůř chytat ve špatných podmínkách (dtto Sony)
- seťáky buď začínají na moc dlouhém ohnisku (27eq) nebo končí na moc krátkém (75eq)

Úhrnem: Můj favorit je Nikon, ale mám hrozný strach, že tam budou nějaké problémy s AF modulem... Nemám nervy řešit, že zoom ostří na každém konci jinak, body na levém kraji potřebují jinou korekci než uprostřed, pak to stokrát reklamovat a dostat od Nikon servisu ještě rozladěnější foťák, než předtím... (Ale co já vím, na AF konkrétně modelu D750 jsem zase četl spoustu chvály, takže třeba bude tip-top přesný... ale třeba tam je i kusová variabilita...) Takže se ptám, jak moc je onen strach oprávněný, a co byste na mém místě volili vy.
Sony α7IV | Laowa 15/2.0 | Sony 20-70/4.0 | Sony 28/2.0 | Sony 35/2.8 | Sony 55/1.8 | Sony 85/1.8 | Samyang 135/1.8
soowa
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 11. 8. 2015 12:36

To máš podobné dilema jako já, argumenty vidím podobně jen bych přidal:

X-T1
- 16mpx, málo na ořezy, vím, chce to fiti bez ořezu, ale je to omezení, na A3+ už to má limitní hustotu pixelu
+ focení s ND filtry je normál, HSS je řešení jen částečné, hodně tam klesá výkon blesku. tohle bych jako vyložené mínus nebral, většina lidí s FUJi fotí na manuál, TTL má dokonalejší Nikon.
- problém x-trans v krajině je spíš problém workflow, když použiješ vhodný software, výrazně se omezí, ale zbyde ten mezikrok
+ velikost systému

Sony
- u sony je jednoznačný favorit A7rII (ale ta cena), A7II neobsahuje AF řešení, jako větší bratříček (potřebuji potvrdit), takž elze očekávat slabší AF. Je ale hodně lidí, kteří s tím fotí a to včetně špatně nasvětlených scén
- absenci vhodných zomů potvrzuju, tam je to o dvou pevných skech od Zeisse, jinak to myslím nemá smysl
- podpora blesků u Sony je problematická
- je to Sony :/

Nikon
+ jeho AF je příkladný, problém s AF modulem byl interní odlesk, který bylo možné replikovat, samotné ostření je výborné.
+ asi nejlepší poměr výkon cena
- je to už větší a těžší foťák, mám doma D7100, který je podobný a občas je to velký. Ne že by to člověk nevzal, ale je to starost navíc.
- musí fungovat AF, to píšeš správně, ale i podpora manuálního ostření na CSC je sporná, kupodivu to potřebuje kontrast aby bylo co zvýraznit, nemám to ověřeno ale usuzuju, že tyhle vychytávky jsou fajn hlavně na video ostřené přes externí monitor. Tam je ale potom podpora v externím recorderu/monitoru a to funguje stejně na DSLR i CSC.

Mě osobně vždycky vyšel nejlépe Nikon, pak FUJI (prohrává, protože je skoro stejně drahý, ale není FX) a nakonec Sony. Hlavním důvodem jsou ale již vlastněná skla 50+85+70-300

Osobně mám předběžně vybráno D750+24-120/4, doma mám 50/1.4 a 85/1.8, takže mi zbývá jen 35/1.8 a 24/1.8, kterou asi koupím ještě k DX na hraní.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod .ce. 11. 8. 2015 13:49

Čím dlhšie sa čaká tým viac vyvstáva otázka,či XT-2 nebude cez 20 Mega a rozhodovanie by bolo jednoduchšie...
Sony je ťažký prípad - všetci vieme koľko toho už "zařízli" a bolo to v rozkvete a nielen vo foto - takže ja nie.

Hneď dnes keby som sa rozhodoval tak D750 a jeden z dvoch seťákov - ja radšej ten kratší.
.ce.
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 11. 8. 2015 14:22

soowa: já jsem tady asi exemplární příklad problémů s Nikon autofokusem, přesto by mě ale ani nenapadlo zrovna kvůli tomu hledat jiný systém, protože jsem toho od Nikonu vystřídal tolik, že všechny moje problémy jsou i u mě ve statisticky zanedbatelné menšině. Pokud si vezmu, že jsem 10 let fotografoval s 5 těly od Nikonu a asi 30 objektivy, tak problémy byly se zanedbatelným množstvím kombinací a částečně i proto, že já tomu neodpustím nic a kdo hledá, najde.
Takže za těch 10 let sleduji, jak se v řadě D70->D80->D300->D7100->D7200 ten autofokus setrvale zlepšuje a zkvalitňuje a rozdíl D70/D7200 je propastný a nesrovnatelný.
Z těch 10 let jsem měl:
1. Problém s D80 + Tamron 17-50/2.8, u kterého jsem to vyřešil tak, že jsem ho vrátil a nekoupil
2. asi 2 týdny problém D300 + stará AF 80-200/2.8, starý AF 35/2 + Sigma 10-20/4-5.6, všechna 3 skla jsem nahradili lepšími.
3. pak jsem měl týden problém s neseřízenou D7100, tu seřídili a měl jsem dva roky přesné ostření se 7 objektivy.
4. pak jsem 2 týdny řešil Sigmu 18-35/1.8, u které jsem věděl dopředu, že to budu muset uladit přes Sigma Dock, což se povedlo a nelituji.
5. nakonec jsem měl teď 2 týdny problémy s D7100 + nový Nikkor 16-80/2.8-4 a vyřešily se prodejem D7100 a nákupem D7200.

Takže z 10 let jsem měl celých 8 týdnů problémy, ale drtivá většina problémů byla dána tím, že jsem risknul něco, co je buď obecně nedoporučované nebo jsem něco zkoušel jako jeden z prvních na světě.

Pokud kupuješ osvědčenou firemní kombinaci D750 + 24-120/4, riziko je IMHO nesmírně malé.

Já jsem měl problémy s Tamronem a 2 Sigmami - tam jsem si o to vědomě koledoval, to se nedá říci, že bych to dopředu nevěděl, že si o to možná rozbiju hubu, věděl jsem to moc dobře, prostě jsem to zkusil, Sigma 18-35/1.8 nakonec vyšla po velké práci, další dvě skla ne.
To jsem si Sigmu 18-35/1.8 kupoval jako jeden z prvních poté, co nad ní na dpreview.com ZLOMILI HŮL. Nikkor 16-80/2.8-4 jsem si koupil taky jako první, zase risk.
To, že D300 má nový autofokus a AF 35/2D a AF 80-200/2.8D jsou vykopávky, jsem taky věděl a zkusil jsem to.

Jít na jistotu znamená kupovat tělo vyšší třídy s nejmodernějším autofokusem a k tomu moderní AF-S Nikkory, které se s tímto tělem používají běžně.
Myslím, že D750, Nikkory 24-120/4, 35/1.8 a 85/1.8 tohle prostě splňují. Je to už tak drahá výbava, že by se to už vědělo. Pokud nějaká D3300 nebude dobře ostřit se Sigmou 24/1.4, tak je jasné, že tam existují už hned od boku 3 důvody:
1. Skoro nikdo nepoužívá tuhle kombinaci, takže budeš první, kdo to zkusil
2. Sigma
3. Tělo D3300 je odladěno na seťáky f/3.5-5.6, ne na f/1.4 skla, to se nám sice může nelíbit, ale je to fakt.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod soowa 11. 8. 2015 14:29

Lotrandor píše:+ focení s ND filtry je normál, HSS je řešení jen částečné, hodně tam klesá výkon blesku. tohle bych jako vyložené mínus nebral, většina lidí s FUJi fotí na manuál, TTL má dokonalejší Nikon.


Co se ND vs HSS týče, měl jsem za to, že ND ti sebere zhruba stejně z výkonu blesku, jako HSS (při ND 2x musíš bleskat 2x silněji atd.) - je moje domněnka mylná a HSS sebere víc? Případně proč? (Rád nechám poučit, přiznávám, že to, jak přesně vypadá závislost mezi delším zábleskem kvůli HSS a úbytkem výkonu, nevím...)
Sony α7IV | Laowa 15/2.0 | Sony 20-70/4.0 | Sony 28/2.0 | Sony 35/2.8 | Sony 55/1.8 | Sony 85/1.8 | Samyang 135/1.8
soowa
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod FotoABC 11. 8. 2015 14:39

soowa: u Nikonu je vysokorychlostní synchro nazývána FP synchro a do 1/250 s. včetně jede blesk na plný výkon, pak od 1/320 s. jede FP a klesá výkon, takže na 1/4000 s. až 1/8000 s. při 85/1.8 mám ze 7 metrů už velký problém projasnit stíny v obličeji na plném slunci. Ideální je, pokud někdo drží blesk mimo tělo třeba metr a půl od fotografované osoby, tam už FP synchro udělá zřetelný efekt. Ten výkon při FP synchro zcela určitě bude v návodu k bleskům, třeba SB-910 - stáhnout na http://www.makofoto.cz.
Jinak pozor při srovnávání !!!! Nikon píše výkon při f=35mm, mnoho jiných píše výkon při nejdelším ohnisku, takže třeba Nikon uvede směrné číslo 38, které platí pro f=35mm, zatímco na f=105mm už je směrné číslo třeba 55.
Nejvýkonnější bvlesk Nikon je stará SB-800, dnešnímu hogh-endu SB-910 trošku výkonu sebrali, aby se nepřehříval, prostě prioritu dostala výdrž. Logicky, když profík potřebuje blýskat pár hodin.....

-- 11. 8. 2015 15:44 --

A ještě jeden fígl tam je:
Nikon bleskům trvá záblesk nejdéle 1/1000 s., takže pokud je blesk hlavním světlem na scéně, tak zmrazí pohyb i při třeba 1/60 s. závěrky. Některé Metz blesky a mnohé další mají trvání záblesku 1/100 s. - 1/200 s., což sice přispěje k výkonu, ale nepřispěje to ke zmrazení pohybu.
(no a jak potom klesá výkon při FP synchro, to si račte domyslet)
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 11. 8. 2015 15:08

Z tychto moznosti by som bral D750 - najlepsie zaostruje v tme, ma najlepsi obraz a sialeny vyber kvalitnych objektivov za rozumnu cenu (nie len Nikonackych).
Po Fuji obcas pozeram aj ja - keby dali klasicky APSC snimac (napr. Sony 24Mpx), tak by som ho bral hned...
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dadajax 11. 8. 2015 15:18

soowa: při HSS klesá výkon blesku fakt hodně brutálně. Když jsem používal Canon, všímal jsem ti toho rozdílu často. Třeba když jsem fotil v interiéru na 1/250s a fotky byly krásně světlé. Při překročení 1/250s už byly neskutečně podexponované. Prostě blesk v takovém případě musí blýsknout několikrát krátce za sebou, takže nemůže blýskat s normální intenzitou.

Z toho pohledu je použití ND filtrů lepší, protože blesk může blýsknout naplno. Na druhou stranu je nasazování/sundávání filtru hodně velký opruz, zvláš't když používáš sluneční clony.

Mimochodem k tomu AF v horších podmínkách u Fujifilmu... fotil jsem teď svatbu a s AF nebyly vůbec problémy ani při focení noční párty, kdy byl parket jen lehce nasvícen několika světly. A to jsem fotil už dost opilý, foťák v jedné ruce a šlo to :) A bylo to s X-E2, která ještě nedostala ten vylepšený AF jako má X-T1...
dadajax
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 11. 8. 2015 15:20

soowa: exaktně to změřené nemám, a jistě je to tradeoff, mám ale za to, že oproti HSS, kde klesá výkon výrazně, filtr blesk prosvítí. Jako výhodu vidím hlavně fakt, že na HSS potřebuješ celkem drahé vybavení, blesky se i bez modifikátoru skládají do skupin. S ND filtrem můžeš použít obyčejný levný blesk a nemáš problém se synchronizací mimo patici fotoaparátu. Existují různé workaroundy, jak odpálit HSS, ale co jsem zjišťoval, tak většinou to stojí na drahých odpalovačích, drahých blescích. S ND filtrem si blesk dáš na stativ metr od subjektu a sám jsi tři metry daleko a odpálíš levným triggrem. Tam jsem jen narazil na problém s dlouhými ohnisky, kdy mi to na 300mm už nestíhalo :), ale to je spíš kuriozita, potřeboval jsem potlačit perspektivu (kujva, to zas bude mazec na deset stran).

Jo a mám SB-910 a asi přikoupim ještě jeden.

.ce.: ano X-T2 s vícemegapixelovým snímačem je řešení, sice by bylo lepších 24mpx, ale chápu že se musí vejít do toho, co dělá Sony. Jenže ten foťák bude dražší než současná X-T1 a pak se začíná stírat výhoda. Ale je to významná položka na vahách, jen si myslím, že nová T2 bude až příští rok na jaře.

-- 11. 8. 2015 16:22 --

dadajax: tak ukaž fotky, aby to nebylo jak minule, zaostřeno na nos :)

-- 11. 8. 2015 16:23 --

a jen dodám, že když je fotka dobrá, drobná nepřesnost aufokusu se dá odpustit, ale o to víc to pak naštve, když jí chci zvětšit. ruce bych si urazil.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod dadajax 11. 8. 2015 16:03

Lotrandor: než sestavím nějaký úzký výběr pro publikaci, tak tady jedna ilustrační. Je to jen momentka z konce večera, není v tom žádné umění...přikládám jen pro ilustraci ostření za horšího světla (navíc na téhle jediné je zachycený kámoš u kterého vím že mu to nebude vadit že to takhle zveřejním :D). Foceno v pohybu, bez přisvětlování AF světlem, 23mm objektiv se chytl v podstatě hned a na f1,4 zaostřeno přesně. Navíc to byl i trochu test fungování TTL u Nissinu i40, který mám teprve pár dní.

Obrázek

Tak prosím žádné komentáře k obsahu fotky (berte to jako fotku testovacího obrazce, kde taky nebudete řešit kompozici nebo myšlenku).
dadajax
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod soowa 11. 8. 2015 18:01

Byl jsem si je taky osahat v Megapixelu. Čekal jsem, že mě oslní EVF obou bezzrcadlovek, ale koukání do tý televize mě moc nevzalo. Zato obří optický hledáček full frame Nikonu ano - ale nevím, není-li to jen o zvyku (doteď jsem používal jen OVF Dx Nikonu a Zenitu).
soowa
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 8. 2015 18:14

dadajax píše:soowa: při HSS klesá výkon blesku fakt hodně brutálně. Když jsem používal Canon, všímal jsem ti toho rozdílu často. Třeba když jsem fotil v interiéru na 1/250s a fotky byly krásně světlé. Při překročení 1/250s už byly neskutečně podexponované. Prostě blesk v takovém případě musí blýsknout několikrát krátce za sebou, takže nemůže blýskat s normální intenzitou.

Z toho pohledu je použití ND filtrů lepší, protože blesk může blýsknout naplno.


Ma to ovsem hacek. To co usetris vykonu pri synchr. case, ti zase vezme tmavy ND filtr. Samotneho me zajimalo, zdali je lepsi pomoci filtru tlacit cas na synchro cas, nebo blyskat s HSS a vysledek byl prakticky stejny, s tim rozdilem, ze s filtry mas, mimo jinych negativ, rovnez tmavsi hledacek u DSLR.

Takze ja rozhodne hlasuju pro moznost vysokorychlostni synchronizace.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lennyl_2 11. 8. 2015 18:20

tiez som si bol osahat vsetky mozne fotaky v prolaike pri prechode z pentaxu.

- vadi mi EVF, pozerat sa do televizora.
- vadi mi ergonomia gripov u fuji aj sony.
- vadi mi ze fuji je "iba" apsc s cenou sa bliziacou k ff.

D750
- nepocul som o ziadnych problémoch s ostrenim lave/prave body, ten novy 51AF modul slape ako divy
- skusal som zo svedavosti v robote v noci v open space ostrit na ledku telefonu, bez problemov
- nove f1,8 skla su kvalitne, nie moc tazke, nie extra drahe
- blesk: mam cinske yongnuo TTL odpalovace a SB600, obcas s tym fotim, meranie uplne presne za kazdych podmienok, blesk davam meter a pol,dva,tri od cloveka cez daznik,vykon staci,zapnem Auto TTL HSS a onic sa nestaram, kompenzaciu EV regulujem priamo z odpalovaca na fotaku, krasa
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN622N- ... 234946b8e0

pruznost uprav z RAWu je v pohode aj zo sony,aj fuji (v ramci apsc),aj nikon. Canon tunak zaspal,bohuzial.
Sony A7 IV + Sony FE 20/1,8G + Sony FE 35/1,4 GM + Sigma 50/1,4 ART DG DN + Sigma 85/1,4 ART DG DN + Sigma 100-400/5-6,3 DG DN
lennyl_2
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bob222 11. 8. 2015 18:22

Fuji je sice pekná a tiež šilhám po X-100, ale do jedného mecha s FF podľa mňa bohužiaľ výkonovo nepatrí...
bob222
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 8. 2015 18:22

Jeste dodatek k HSS vs ND. Na ultrasirokac filtr jen tak nenarvete ;)
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků