Ganec: tohle jsou výřezy z různých míst obrazu včetně krajů vpravo, vlevo, dole, ...
Na to, že je to ultraširoký záběr na 15mm eq u 8 let starého nadprůměrně (vzhledem k ultrašířce) dlouhého zoomu za 22 000 Kč, tak já jsem s mírou poklesu kresby do krajů spokojen, protože na téhle srovnávačce nelze úplně jasně říci, co je z prostředka a co z krajů.
-- 11. 1. 2018 13:17 --Luňák:
u ultraširokáče je základní parametr:
fyzická ohnisková vzdálenost
lomeno
technicky možná vzdálenost předního optického členu od snímače- tohle říká jak drahé nebo až nemožné bude udělat slušnou kresbu do krajů.
14 až 16 mm u full frame to relativně usnadňuje,
11 mm na APS-C se zkrácenou mirrorless vzdáleností - to taky není tak úplně zlé, ovšem 11mm na Canon je 17,6mm eq.To je skoro jako to mZuiko 9-18, to fakt není 15mm eq.
10 mm na DX zrcadlovce už je na tom hůř (46,5 mm bajonet - snímač)
7 mm na Olympus zrcadlovce byla šílená výzva, proto bylo Zuiko 7-14/2.8 extrémně drahé a přestože to byl mistrovský kousek, tak kresba do krajů a do rohů na 7mm se dala srovnávat s 2x až 4x levnějšími skly na DX
7 mm na MFT bezzrcátku se dělá zase o něco lépe, ale přesto oproti 10mm na DX zrcadlovce nemůže ve stejné cenové hladině prostě konkurovat, to fyzikálně nejde.
fyzická ohnisková vzdálenost
lomeno
technicky možná vzdálenost předního optického členu od snímačeprostě říká, jaká celková optická mohutnost těch rozptylek MUSÍ být. A velká optická mohutnost rozptylky prostě neudělá v rovině vyrovnanou kresbu, to nejde. Proto se musí těch rozptylek kombinovat více, aby srovnávaly střed kraje, jenže jak je vrstvíš, tak prodlužuješ objektiv a tím zase narůstá potřeba větší optické mohutnosti. Je to spirála problémů, která hledá někde kompromis drahé sklo a velký těžký objektiv versus přijatelný optický výkon u krajů. No a pochopitelně ještě čím větší světelnost, tím zase hůř pro ten úkol.
Takže 14/2.8 pro full frame se dá draze udělat kvalitně. Kvalitní 7/1.4 pro MFT opravdu neuděláš ani za čtvrt miliónu.
-- 11. 1. 2018 13:23 --Luňák:
osobně se domnívám, že až udělá jednou Nikon pevné sklo 14mm f/2.8 na FX mirrorless se vzdáleností bajonet-snímač okolo 20 mm, tak ti spadne brada.
No a věřím, že nějaký f=24 mm f/4 pro snímač 60 x 40 mm by musela být šílená pecka.