Barevné profily

Fórum pro všechny, kteří chtějí vylepšit své fotografie. Návody všeho druhu

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Michal855 3. 8. 2018 00:01

A jaký barevný profil mám použít, když to chci takhle: Na fotce bude čistě zelená barva. Já chci, aby ta fotka řekla každému monitoru, bez ohledu na to co umí. Na tomhle místě rozsviť naplno jen zelené pixely.
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod mandak1 3. 8. 2018 05:52

Prostě sRGB, stejně když si pak zobrazí fotku někdo, kdo má monitor úplně naprd, tak u něj může vypadat jinak. S sRGB máš největší šanci, že si to zobrazí všichni. Ale pokud opravdu neděláš nějaké vědecké pokusy nebo bůh ví co, tak podle mě prostě to řešíš až moc zbytečně důkladně.
mandak1
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rámek 3. 8. 2018 10:35

Pro Michal855:
Pokud budou striktně dodrženy NORMY AdobeRGB a nebo sRGB tak se jen zelené pixely
nerozsvítí nikdy. To je dáno tím, že zmíněné barevné prostory obsahují jen barvy
složené, vzniklé mícháním základních barev. Spektrálně čisté barvy jsou prezentovány jen
na hranici barevného prostoru co vidí průměrné lidské oko. Odkazuji na obrázek co sem vložil Flor.
V praxi může nastat situace, že se rozsvítí jen zelené pixely ale to je způsobeno jen
nedokonalostí zpracovatelského procesu a nebo výrobce či programátor použil berličku
aby zlepšil nějakou nedokonalost použité technologie a pod.
Rámek
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Michal855 3. 8. 2018 11:18

No a nedá se ta fotka uložit nějak bez profilu? Takže vlastně použití těch profilů mě zbytečně ochuzuje o barvy.
Prostě správný obrázek by měl mít uloženo (když je to 8-bitově) že tuhle barvu rozsviť na hodnotu 0, tuhle na hodnotu 255. A to by měl udělat jakýkoliv monitor, i kdyby mu ty pixely svítily jen šedě. Na lepším monitoru bude ta fotka barevnější, ale každý monitor ukáže maximum co umí. Takhle se to nedá ukládat?
Michal855
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Rámek 3. 8. 2018 13:36

Pro Michal855:
Samozřejmě se dá uložit bez profilu. Už to tu bylo, to je přece RAW. Aby se
ale mohl nějak ten RAW zobrazit tak musí být zpracován. Neprve v počítači převeden do
jednotného tvaru, na př. JPG či jiný. Takto znormovaná data jsou přenesena do monitoru
a tam je zpracovává firmware a určuje které pixely se mají tak či onak rozsvítit
I tenhle přenos a zpracování v monitoru musí probíhat podle předem dohodnutého
způsobu a v daném rozsahu, tedy podle nějaké normy aby to fungovalo stejně všem.
A to je smyslem normalizace, tedy i definování barevných prostorů.
Je jistě možné vytvořit programové vybavení co nebude nic z toho dodržovat.
To by bylo ale jen k individuálnímu použití.
Rámek
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Ferdin 15. 5. 2020 14:44

Mam pár naivních dotazů ke Color Managementu:

1. Jakým způsobem se zpracovávají/zobrazují barevné údaje pixelů RAWu, přesahující sRGB, při zpracování v Adobe Camera Raw a Photoshopu (nastavených na sRGB)?

Vyfotím např realitu s maximální zelenou, která přesahuje možnosti sRGB či AdobeRGB monitoru. V ACR a PS se stane zelenou v sRGB (sice méně zelenou než původní realita ale maximální zobrazitelnou na monitoru)? Co se stane s jejími okolními odstíny, které také přesahují sRGB? Dojde k splynutí/oříznutí těchto přesahů na maximální dostupný odstín v sRGB? A vše, co je mimo sRGB se zobrazí jako sRGB a vše je uvnitř sRGB bude odpovídat realitě?
Nebo se celá barevná škála plynule (lineárně/nelineárně?) komprimuje, tak, aby se všechny barvy RAWu vešly do sRGB a zobrazily na monitoru? Nebo se komprimuje jen přesah? Zůstane uchována informace o jejich původní barvě/hodnotě (při uložení v PS jako .psd s uloženým sRGB profilem)? T.j. lze později obraz konvertovat opět do AdobeRGB (či někdy v budoucnu do ProphotoRGB) beze ztráty informace?

Zjednodušená analogie: vyfotím krejčovský metr standardní délky 150cm. Ale monitor/tiskárna/sRGB/AdobeRGB zvládnou zobrazit jen 100cm. Přebývajících 50cm, které přesahují, se ořízne a ztratí? Nebo vše, co je nad 100cm splyne a bude zobrazeno jako by to bylo 100cm? Nebo se ořízne, ale zůstane to uchováno v souboru- a až budu mít širší monitor, tak jej opět mohu zobrazit v celé délce 1:1? Nebo se celý krejčovský metr smrskne o třetinu a zobrazí zmenšený na 100cm? :-)


2. Někde jsem četl, že podklady pro tisk by měly mít vždy širší rozsah než tiskárna. Má smysl předávat podklady k tisku v lepším prostoru (ProphotoRGB?) i pokud monitor tyto údaje neumí zobrazit? Tiskárna může mít v některých oblastech barev vyšší rozsah než monitor. Např. edituji v AdobeRGB ale podklady finálně zkonvertuji a předám v ProphotoRGB. Mohu tak získat např. lepší kresbu v modré či zelené, i když ji detailně nevidím na monitoru (byť špičkovém/zkalirovaném atd...)? Co to udělá s ostatními barvami a jejich saturací (pleťové tóny, běžné barvy kolem středu a pod.) ?


3. Tištěná fotka visící v pokoji při žárovkovém osvětlení: je lépe ji zpracovávat při nastavení teploty chromatičnosti monitoru 6500K nebo 5000K? Papír je bělený a může mít proto mírně namodralý nádech
Ferdin
Kolemjdoucí

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků