Co vás nejvíc posunulo vpřed?

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Davidof 15. 5. 2017 13:34

Mě se hodně líbila některá videa od Mika Browna na youtube - musíš si vybrat, protože spousta z nich je pro úplný začátečníky - ale když se tím prokoušeš, tak některá z nich jsou strašně zajímavá. On není líný nafilmovat to, jak komponuje snímek, jak se určité prvky výsledného obrazu vůči sobě posunují, když se hýbeš. Taky ukazuje základní kompoziční prvky, vždy na příkladech.
A je příjemný a pozitivně naladěný.

Taky zajímavé stránky má Eric Kim - http://erickimphotography.com/blog/the- ... otography/

Probírá takové ty základní vzory a docela důkladně. Je to ale víc o street foto, nicméně to asi jde uplatnit všude.

Jde taky o to, co už umíš, tyhle veřejné zdroje jsou pořád spíš pro nadšené amatéry ... ;-)

Inspirace možná ještě na youtube - e6vlogs, Derek Forss, Thomas Heaton a další
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod ady_h 15. 5. 2017 13:50

rozvod :D
ady_h
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ltokar 15. 5. 2017 13:56

Rhein II https://en.wikipedia.org/wiki/Rhein_II

Medium C-print mounted to acrylic glass
Dimensions 190 cm × 360 cm (73 in × 143 in); [1]

ked niekto dokaze zaplatit miliony za mazanicu od napol sialeneho maliara, tak moze aj za vytlacenu fotku :) .. myslim, ze viac tlaci nie je a nebude, inak by to nemalo cenu.
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Puntík 15. 5. 2017 14:09

Tedy myslím, že ze současné literatury jsem dost zklamán ( co jsem viděl - spousty balastu) a internet, jak je známo, je plný omylů. Zkušenější se v něm asi orientovat dokáže, ale začátečník ?
Teorii fotografie bych nechal na pokoji, k nasměrování stačí do začátků několik krátkých rad. Obšírnější debaty jsou mimo rámec zdejšího prostředí, viz třeba jen na téma kompozice. viewtopic.php?mode=like&f=1902&p=9703940#p9703940

Snažit se napodobovat cizí fotky vidím spíš jako pomoc při nedostatku vlastní invence. Ale chápu, že se každý snaží o vyšší kvalitu své produkce a v tomto držím palce. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 15. 5. 2017 14:21

Pokud budeme vycházet z toho, že Ondra má zrcadlovku pár týdnů, tak bude pro něj dobré naučit se pár stavebních kamenů dobré fotky, a pak začít pravidla tvůrčím způsobem porušovat :-) tedy aspoň myslím.

S tou současnou literaturou velký souhlas, pár lesklých publikací taky mám, a je to bída. To jsem se víc naučil z toho youtube ... jo a z jedný starý knihy z roku 91.
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod Puntík 15. 5. 2017 14:33

Nemám na mysli pravidla, ostatně pamatuji si snad jen zlatý řez a pravidlo třetin, podle nich se moc fotit ani nedá. Ale ty stavební kameny fotky, pokud myslíme totéž, vřele souhlasím. :-)
Starší literatura, třeba Šmok nebo Beran..... jenže dnes už se poněkud posunula forma......

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Davidof 15. 5. 2017 15:55

Mimochodem, když jsem četl tu starší knihu, vydanou v roce 91, tak jsem si uvědomil, co všechno dneska máme k dispozici :-)

Kolik informací bylo o ostření (ručním samozřejmě), o filmech a jejich citlivostech (ISO 800 byl extrém), o filtrech kvůli white balance ... o vyvolávání filmů ...

Ale pasáže o motivech snímku, pozadí atd atd byly stejně důležité jako dneska

-- 15. 5. 2017 16:57 --

Ale teď koukám, že zrovna ten Erick Kim se zrovna odkopal :

http://erickimphotography.com/blog/2017 ... -eric-kim/

Tak teda toho nebrat :-)
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod PatrikJech 15. 5. 2017 17:22

Zdravím Vás pánové,
také se zapojím do konverzace:)
Alešák: mohl bych vidět nějaké portfolio, to je přece to, co za fotografa mluví.
Chel: já mohu jen souhlasit. Také se koukám na fotografie mých oblíbených fotografů, protože se mi líbí jejich práce. Kdyby každý fotil jen pro sebe, to by bylo smutné. Já mám taky radost, když se někomu líbí moje fotky.
PatrikJech
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Alešak 15. 5. 2017 17:53

PatrikJech: portofilio nemám a nechci. Ale v Hranicích n/M v zámku mám výstavu,
tak se na ni můžeš podívat, když budeš mít cestu kolem. A nefotím jen pro sebe,
moje fotky mají možnost vidět kromě mojí ženy(hlavní kritik :D ) další příbuzní
a přátelé a to mi stačí...
Alešak
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 15. 5. 2017 19:03

Četl jsem toho Erica Kima. Umí mj. dobře a snadno přesvědčit o tom, že technika a gear je iluze: dokážu si představit tu cestu od kompaktu přes DX, FX a středoformát, Leicy až zpátky ke kompaktu. Zase víc vidím všechny ty nekonečný debaty o tom, jestli je lepší Olympus nebo Canikon nebo ... jako non-sense. Že to jen odvádí pozornost a že je to vlastně výmluva proč nefotit, takový kroužení kolem.
Foťáky dnes složitý zařízení kam se dá ta lenost celkem nenápadně schovat. Kdyby byla na fóru o malování většina vláken o tom jaký použít štětec, vypadalo by to jak doupě bláznů.
Taky má pravdu, že se člověk nakonec dobře adaptuje na jakýkoliv foťák, pokud by byl jediný, který by mohl mít.
Pěkný čtení.
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Davidof 15. 5. 2017 20:04

Jestli tě to potěší, tak fóra o kolech se točí okolo jedno- a dvou- převodníků ... a ty hádky o 29, 26 a 27,5 ... :-)

A skálo-lezci ... to je úplná válka.

Asi to máme nějak v genech či co. :-)
https://www.zonerama.com/Davidoff/190455
Davidof
Expert

Odeslat příspěvekod smikoto 16. 5. 2017 07:15

Nejsem skvělý fotograf a nikdy sem to nestudoval. Souhlasím s tím, že najít dobrého učitele není na škodu, jenže jak ho poznáš? Co očekáváš že tě naučí? Rozumět světlu, ovládat techniku, kompozici? To si myslím že se pilný člověk dokáže naučit sám, ano je možné že to bude trvat o něco déle než s výborným učitelem, který tě bude ochotný to někoho naučit. Nicméně to vidění světa a fotky tě nenaučí nikdo, buď ten dar máš nebo nemáš a to je ten rozdíl mezi výborným fotografem a průměrným.
Také je důležité o jaké fotce se tady bavíme. Nejspíš u krajiny a produktové fotky to bude jiné než u konceptuální fotky, fineartu, portrétu.
Takže co, fotíme umění? Nebo chceme být nejlepší v portrétech na občanku? Nebo chceme umět fotit dobře jídlo? Myslím si že i ta chelova metoda snažit se napodobit něco co se mi líbí je dobrá. Nikdo to asi nebude prezentovat jako svoje veledílo, ale zamyslí se jak to třeba udělat technicky.
Ono můžu mít pocity, nápady a já nevím co, ale když je nebudu umět technicky zrealizovat tak smolík.
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 16. 5. 2017 09:48

Jistě že v umění je hodně (se) co učit, talent podle mě spíš rozhodne o finálním (ne)úspěchu nebo rychlosti růstu, učení se. Máme konzervatoře, divadelní, filmové školy...
Myslím, že škola dokáže vysekat talent bez balastu, zlozvyků, ukazovat "best practices" a vzory, aby je - jak už padlo - student pak začal kreativně porušovat.
Know how okolo dobré fotografie je myslím víc než dost a proč dlouhou dobu objevovat objevené, když s tím může někdo pomoct.

Všímám si třeba, že většina amatérských fotografů v přírodě/ZOO/... pro dobrou fotku není ochotno nic moc udělat. A možná ne proto, že by opravdu nechtěli, ale že je to ani nenapadne. Odtrhnout se z chumlu rodiny, zout si boty, vlézt do nějakých sraček... pro opravdu super záběr.
No a myslím, že když by pozoroval někdo zkušený mě, našel by zase hromadu dalších věcí, které bych mohl dělat líp/jinak, ale mě v tu chvíli nedochází.
Jak jsem psal na začátku, jedna z mých prvních oblíbených fotek by byla lepší, kdybych ze scény odtahal pár větví. Teď už to vidím, tehdy mě obecně ani nenapadlo přesunovat věci.
V kompozici to může být hodně užitečný, něco jako "pěkný, ale napadlo tě se na to podívat TAKHLE?". Pomáhat objevovat kreativní pohled.

A kopírování je super, sobotu jsem strávil nad aranžováním jednoho Sudkova zátiší. Moc jsem se nechytal ve svícení, ale byla to zábava.
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Puntík 16. 5. 2017 14:22

smikoto, ondrasheq, skvělý přístup, s tím se dá rozumně debatovat. Bohužel v hospodě, ne tady, v ryčném ringu. Že k dobrým nápadům je životní výhrou ještě dobrý učitel, je začínajícímu spíš hypotetické přání, než konkrétní rada do života. Má znamenat, že není až tak podstatné, co kdo drží v rukou.
Rozumět světlu, ovládat techniku, kompozici, to se samozřejmě může naučit člověk sám, dívat se na fotky, obrazy, a jiná výtvarná díla je přímo nutný předpoklad jak získat schopnost vnímat umění a naučit se vyjadřovat v tomto "sdělovacím systému".
Dobrý učitel (dobrá škola) nikoho žádná pravidla, která by mohl porušovat nenaučí, z toho se žádné zápočty nedělají. Škola studenty vybaví tak, aby se mohli profesně uplatnit na trhu (což je stále složitější, už jen proto, jak nároky klesají), naučí je různým přístupům k různým tématům a také objektivnějšímu pohledu (nejen) na fotku, než získá ten, kdo se učí sám. Někdy stačí jedna věta - tedy to know how - a rázem je spousta věcí vyřešena. Což samozřejmě platí ve všech oborech. Jen na tu větu přijít. :-)
Mimochodem, kdysi jsem se tu zmínil o dvou fotografických úlohách (velmi jednoduchých, vůbec prvních které bývají v prvních ročnících) a jen dva odvážlivci se odhodlali. Šlo o to obligátní vejce. Bohužel jen dva. Takže jak je to asi s tím, co se člověk naučí díváním se kolem sebe. :-)
No nic, to jen tak. :-)

Zdravím
Puntík
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ondrasheq 17. 5. 2017 09:18

Líbil se mi citát "nepřekonávejte ostatní fotografy, překonávejte jen sebe". Akorát mi vrtá hlavou, jak to překonávání se nebo stagnaci vlastně zaznamenat.
Ohlas na sociálních sítích mi připadá dost mimózní, vždycky dostanu více pochval za náhodný makro brouka než za, pro mě mnohem sofistikovanější, hru světel v lese. K smrti vyretušovaná barevná krajina má lepší zpětnou vazbu než černobílá krajina, která má ale ducha, genius loci.
Takže jak měřit pokrok? Pokud to nechcete/nemůžete dělat např. podle množství kšeftů.
Zatím mi připadá, že se člověk prostě profotí až do penálu a buď má štěstí, že tu správnou zpětnou vazbu dostane nebo ne :)
ondrasheq
Návštěvník
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků