Fotografování noční oblohy

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Canonovec 27. 12. 2014 12:18

Dobrý den.

Již párkrát jsem zkoušel fotografovat noční oblohu a pohyb hvězd, chci se v tom však dále zdokonalovat, a tak čtu různé návody. A každý říká něco jiného. Chci se tedy zeptat:

Je lepší
i. fotografovat jeden snímek dlouhou dobu (20-60 minut) nebo
ii. fotografovat jednotlivé záběry s časem 10-30 sekund a pak je skládat dohromady?

Pokud bych chtěl skládat dohromady více snímků, čas uložení předchozího snímku mi nedovolí včas zahájit další expozici, při složení by byl pak pohyb hvězd trhaný. Toto je způsobeno redukcí šumu ve fotoaparátu, snímek se dlouho ukládá. A tím se dostávám k dalšímu problému:

i. Jeden návod tvrdí, že je lepší vypnout odstraňování šumu pro rychlejší uložení.
ii. Jiný návod tvrdí, že je dobré to mít zapnuté, aby tam nebyl šum.
iii. Další věc je, že šum se více projeví u delší expozice než u kratké. Tak pro dlouhé expozice zapnout redukci a pro skládání krátkých vypnout?

Tak bych se chtěl zeptat, jak to fotíte vy. Dlouhé expozice nebo skládání krátkých? S redukcí šumu nebo ne? A fotíte to do jpegu nebo do rawu, aby se dal eventuelně lépe odstranit šum v počítači a lépe stáhnout červenou barvu atd.?

Děkuji velice za odpovědi. :D
Canonovec
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Mogen 27. 12. 2014 12:54

Rada velmi jednoduchá... Vypni redukci šumu a skládej snímky :) Potom se dosáhne nejlepšího výsledku. Při velmi dlouhých expozicích už vzniká velké množství šumu a je zachyceno hodně světelného smogu.
Vždy a jedině RAW. Jpeg je pro focení hvězd absolutně nepoužitelný.
Mogen
Návštěvník

Odeslat příspěvekod oldbas 27. 12. 2014 13:27

Canonovec: k redukci při dlouhých expozicích jen dodám, že je nenahraditelná, bohužel zblouhavá. Funguje to tak, že po vyfocení expozice delší než 1s(většinou) fotoaparát exponuje ještě jeden snímek se zavřenou závěrkou tím samým časem, aby poté provedl odečet a redukci tepelného šumu, vznikajícího při zahřívání snímače. Takže když necháš funkci redukce šumu u dlouhých expozic zapnutou a budeš fotit časem 30min, fotoaparát udělá další snímek časem opět 30min. Takže budeš jednu fotku dělat hodinu.
Výhoda je, že tento specifický šum zná fotoaparát lépě, než soft. na odstranění šumu a redukce je proto kvalitnější. A ukládá se i do RAW. Ale trvá to a baští baterku.
Takže redukci vypni a skládej
Fotím Kanónem
oldbas
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 27. 12. 2014 15:47

Ona ta redukce sumu pro dlouhe expozice ovsem neni ani tak rudukci sumu, jako vice redukci ci primo eliminaci hot pixelu. Takovej Olympus moc dobrvi, proc to do svych fotaku dava defaultne zapnute. Kdyz jsem videl ten paskvil z PENu, co z toho leze bez teto redukce "sumu", vylozene jsem se zdesil. Takze zalezi na fotaku. Pokud nemas ***** fotak, tak se na redukci sumu vykasli.
Co se tyce skladani ci neskladani, tak zalezi predevsim na tom, o jaky efekt ti jde. Pokud ti jde o staticke zachyceni hvezd, no tak pak je logicky skladani nesmysl uz z principu, zeo.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lotrandor 27. 12. 2014 15:56

Existuje software, které umí skládat expozice včetně korekce posunu. Sčítá se tak světlo získané ze stejné pozice. Už si nevzpomínám, co to mělo za předpoklady a jestli to jde jen se samotným foťákem. V principu ano, ale výsledek může být dost kompromisní.
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 27. 12. 2014 16:26

Jakoze z rozmazanych hvezd, tedy car, to udela zpatky jednotlive body, tj. souhvezdi?
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar


Odeslat příspěvekod Lotrandor 27. 12. 2014 17:46

PL: ne, jen to lícuje ty hvězdy na sebe a sčítá expozici. nezkoušel jsem to, jen jsem o tenhle postup zavadil někde na webu. astrofoto není můj obor
Lotrandor
Moderátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lemming 27. 12. 2014 18:54

Focením noční oblohy jsem se jednu dobu lehce zabýval. Co si z toho pamatuju:

1) Údajně je z hlediska šumu lepší skládat víc kratších expozic, než dělat jednu dlouhou.

2) Obloha jede dost rychle, takže na cokoli trochu lepšího než základní fotka je prakticky nutná montáž, která foťákem otáčí, aby se to vykompenzovalo.

3) Na skládání jsou speciální SW, které zkorigují drobné odchylky a také odečtou "tmavý snímek", což odstraní všechny ty hotpixely atp. => v tom případě není ten odečet ve foťáku potřeba, dělá se v postprodukci.

4) Plus teda opět ty lepší fotky se nedělají s normálním objektivem ale s foťákem namontovaným na dalekohled což vyžaduje další HW.

5) A to nemluvím o vykuchávání IR filtru aby člověk lépe zachytil mlhoviny.

Když to shrnu: Pokud chceš fotky, které za něco stojí (a ne jen uspokojení "jé, vyfotil jsem hvězdy"), tak potřebuješ speciální hardware, jen s běžným foťákem se daleko nedostaneš. (Což byl bod, který mě odradil od dalších pokusů.)

Pokud máš stále zájem, pohledej na astro fórech, kde se tím zabývají.
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Callgaro 27. 12. 2014 22:10

Leming:
Pokud jde o focení hvězdné oblohy tak s sirokacem a běžnou DSLR jdou dělat divy.

PL: Nesmis tam narvat dlouhý čas, aby se hvezdy zachytili jen jako body, což je cca 15s clona min, ideálně 2,8 ISO max. Zrovna u Tebe s D709 a 14mm samem bych hned šel do stacionarek :-)

-- 27. 12. 2014 22:26 --

K věci...
18mm 30min f/8 se zapnutou redukci při dlouhých expozicích na ISO 200 (taková noční krajinka)
20140228-_DSC2269.jpg

Hvězdy tam jsou není jich však mnoho. Pokud budeme skládat, uděláme například 50snimku na ISO 6400 a clonu 4 časem 15s pro oblohu, tím získáme v jednom snímku o 7EV větší citlivost pro hvězdy, což znamená větší počet čar a tedy hustci kolečka. Což mě už se třeba nelíbí :-)
A i ta má fotka přijde nevytvarne zaměřeným lidem divná,protože přece hvězdy se netočí...
http://www.flickr.com/photos/ticmartin
Callgaro
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod T-Lama 28. 12. 2014 01:13

Ono mít tam "úsečky" je trochu o ničem, extrémy (body, kružnice) asi pro obecenstvo fungují líp.
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Melancholický Trol 28. 12. 2014 08:18

Poslední asi měsíc jsem zkoušel fotit noční oblohy. Uvedu tady několik poznatků:
1) světelné znečištění je svinstvo, takže alou do divočiny
2) sebemenší i vysokà oblačnost dělá nechutné šmouhy v barvě osvětlení na fotkách
3) pokud nemám paralaktickou montáž, nezbývá, než fotit širokáčem velké kusy oblohy
4) existuje empiricky zjištěné pravidlo 500 (600) - vydělit pětistovku ohniskovou dálkou objektivu a to celé ještě podělit crop faktorem a vyjde čas, při němž nejde pohyb hvězd ještě moc vidět
5) čím širší objektiv, tím delší čas, ale tím světelnější musí být, aby propustil použitelné množství světla (1.4 na 35mm je o dost jiná plocha než na 24mm)
6) ten tzv. dark screen není nutné délat zvlášť pro každou fotku, stačí jedna fotka s krytkou na stejné nastavení před začátkem focení a jedna na konec focení
7) nehnát se do vysokých ISO, to nadělá víc škody, než užitku. Osvědčilo se (na D7000) dávat maximálně 400 a zbytek kdyžtak vytáhnout v softwaru, ale ne moc, jinak tam vzniknou barevné hvězdy, které tam snad ani nejsou

Exustuje šikovná tabulka parametrů objektivů a jejich relativní vhodnosti na focení hvězd. Člověk nemusí utratit majlant a většinou už má něco dostatečného pro toto použití stejně doma:

[url]goo.gl/iU13yN[/url]
Melancholický Trol
Návštěvník

Odeslat příspěvekod lemming 28. 12. 2014 09:10

Callgaro: Jo, to mi po odeslání snímků taky došlo, že takovéhle široké snímky se dají dělat i s běžným vybavením. Původně mě to nenapadlo, protože u mě to spadá spíš do krajinářské fotografie ;)
lemming
Návštěvník

Odeslat příspěvekod rodri 28. 12. 2014 12:03

Asi nejlepší foťák v současnosti na astro je Pentax s astrotrackerem , protože i když se musí dokoupit gps modul, tak takovýhle fotky přímo z foťáku bez spešl montáže nic jinýho neumí - http://g4.img-dpreview.com/132E45E833D2 ... 2DA2E9.jpg. Jinak redukce šumu (neplést s filtrem šumu) se přímo ve foťáku dělat nemusí, dark frame atd. se běžně dělá až při zpracování fotek, jsou na to programy, třeba Iris. Kdo chce lepší fotky, tak je musí skládat, třeba tady je ukázka, co se dá při skládání vykouzlit - https://www.youtube.com/watch?v=grhVeh_2jcA . Pokud si chce astro někdo jen vyzkoušet a nechce mít hvězdy jako čárky, tak pro začátek stačí místo montáže tohle - http://www.zodiaclight.com/astrophotogr ... Photos.htm , stačí zadat do vyhledavače "pantový stolek" a návodů je spousta.
rodri
Návštěvník

Odeslat příspěvekod LGA 28. 12. 2014 15:23

Není vhodné i světlý objektiv trochu přiclonit?
Přece jenom to zlepší ostrost.
LGA
Návštěvník

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků