Odfotenie cervenej na LCD

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 3. 10. 2008 11:46

Ked som "testoval fotak" zaostrenim na cervene pismo na ciernom pozadi (DVBdream tak zobrazuje cas nahravania - v pravom hornom rohu), vsimol som si zaujimavu vec:
Fotak (Casio EX-V8, teda 8MP) to vacsinou odfotil ako svetlo oranzovu, nie cervenu farbu!!!
To ma zaujalo a zacal som to "skumat". Vsimol som si, ze ked bolo biele pozadie, tak sa to na cervenu uz zacinalo podobat. No vcera som na to prisiel:
Ked chcem odfotit to, co je zobrazene na LCD, musim znizit EV (az) o 2 stupne!
Dalej som pokracoval testami s Konica-Mnolta Z10. S tymto nemala az take problemy a zaber bol povacsionu cerveny.

Cim to moze byt?
- novsie fotaky uz nemaju dynamicky rozsah na zobrazenie korektnej (prepalenej) cervenej?
- zeby bol problem s automatickym vyvazenim bielej, ktore "odfiltruje" cervenu? (teraz ma napadlo)

Vas fotak sa tiez sprava podobne?
(aj ked chapem, ze na nasimulovanie tohto sa treba trosku pohrat s PC...)
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Duroslav 3. 10. 2008 13:36

Oranžová ti tam vznikla prepálením červeného kanálu. Závisí ešte aj od toho, ako si mal nastavené meranie expozície. Ak ti to meralo na celý záber, tak je to úplne jasné, keďže v celom zábere si mal prevahu čiernej.
Duroslav
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 3. 10. 2008 14:08

Hmm, Oly ma lepsie automaty, co sa tika merania expozicie (aj ked obraz radsej nekomentujem), hod sem nejaku fotku...
PS: cervena na ciernom pozadi...hmm, ak bola cierna z pozadia na fotke bez korekcie seda, tak to fotak odfotil spravne /podla 18% sedej/, ak cierna, tak ho zahod alebo vymen za mobil:D:D:D
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 3. 10. 2008 14:58

Prepalenim cervenej by mala vzniknut svetlejsie cervena, nie taka odporna oranzova ...

Je pravda, ze som mal cosi ako celoplosne meranie expozicie.
No tej ciernej tam nebolo az tak vela, len dakych 1.5 cm * 7 cm. Fotil som cele LCD, no kym nahodou nebola cela obrazovka vyslovene biela, tie cisla boli vzdy oranzove.

Zahodit .. ja viem, ze nie je dokonaly .. a dal som zan (a za opravu LCD) pomerne dost .. no stale neviem o inej porovnatelnej alternative (malej, pohotovej, s podobne kvalitnym videom a zvukom, dobrym zoomom, ...).
A ak staci len ubrat expoziciu .. ziaden mobil sa zatial asi nechyta...
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 3. 10. 2008 15:06

:D Ja som aj kamaratovi s Sony W90 odporucil permanentne -0,3EV. Ak sa obrazovy kanal prepaly, vacsinou sa zmenia farby /napr. ta oranzova/ - dynamicky rozsah ma samozrejme nizsi,....foto-mobily su zatial v plienkach, ale raz budu mat hadam slusnu kvalitu /tak za 5r/
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 3. 10. 2008 15:56

To světlo není zela červené, ale má i slabou modrou a zelenou složku. Pokud v žádném kanálu nedochází k přepalu, můžu dostat třeba RGB (200,40,20). Pokud ale fotku dvakrát zesvětlím, nedostanu 400,80,40. Červený kanál se zarazí na 255, zatímco zbylé se zdvojnásobí. Tím se změní poměr jednotlivých kanálů a tedy odstín výsledné barvy. Něco podobného se často děje s oblohou, která na hranici přepalu ujíždí z modré do azurové.
Abych mohl srovnávat, jak si jednotlivé foťáky dokáží s tímto jevem poradit, musím nastavit stejnou expozici a zkusit alespoń přibližně sladit kontrast a sytost. Obecně určitě neplatí, že by starší foťáky měly větší DR než novější. Spíš naopak, ale výjimky by se určitě daly najít.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 3. 10. 2008 16:17

Dva zabery (aj ked s trosku rozdielnym motivom) som poslal Ondrejovi Bobekovi (sorry, no este neviem ako spristupnit vlastne zabery a musim uz ist).

Jeho analyza:

Hmm, zaujimave, expozicia Casia je troska svetlejsia, ale vsimol som si ine - logo pristupnosti pre mladez ma dost podobnu farbu u oboch aparatov, mohlo by teda ist aj o to, ze ma notebook troska iny odtien cervenej na LCD pri foteni z mierneho uhla, druha moznost je aj ine spracovanie obrazu /konkretne cervenej/. Minolta ma podla zobrazovania prepalov dost podexponovanych miest, zatial co Casio ziadne, ale ma prepal na cervenej....podla histogramu je fotka Minolty asi o 0,75EV tmavsia.....teda pri korekcii Minolty na +2/3 alebo Casia na -2/3EV by mohli byt podobne.....

Ondrej

Pozn: moje LCD ma S-PVA, takze pozorovacimi uhlami to nie je.
Vychadza mi z toho, ze sucasne modely sa snazia skor prepalovat ako podexponovavat (z coho voec nie som nadseny).
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 9. 10. 2008 13:24

Zaujimave je aj porovnanie Panasonic-ov TZ5 a TZ3.
http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/page6.asp
Vlavo TZ5, vpravo TZ3:
ObrázekObrázek

Je jasne, ze zaber z TZ5 vyzera neporovnatelne lepsie co sa tyka detailov a rozpijania farieb, Venus engine IV sa im v tomto smere velmi podaril.

No zaujimave je, ze mam pocit, ze zaber z TZ5 je o cosi svetlejsi ako z TZ3, aj ked maju rovnake expozicne parametre.
A konkretne cervena na TZ5 (baterka, robot) uz prechadza do oranzovej (aj ked nie az tak ako u mna odfotenim z LCD).

Moja teoria s "problematickou cervenou na novsich senzoroch" a s "prepalovanim na novych modeloch" zatial sedi...
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 9. 10. 2008 14:01

Stejná expozice ještě nezaručuje stejnou světlost fotky, záleží na křivce kontrastu. Do D80 jsem si nahrál vlastní křivku, která oproti standartní omezuje právě tyhle přelaly v jednotlivých kanálech. Ale je to něco za něco, musel jsem se zase smířit s nižším kontrastem ve světlech. Svou roli hraje taky nastavení sytosti. Je zkrátka unáhlené dělat závěry na základě porovnání pouze dvou modelů, které se navíc zásadně liší zpracováním obrazu (VEIIIxIV).
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 9. 10. 2008 16:23

Este je mozne, ze v novom senzore je silnejsi zosilovac, citlivejsie senzory ...

Krivka kontrastu ti tu nepomoze (ak to dobre chapem) .. viditelne uz nema "v RAW" ziaden headroom, lebo sa z cervenej nestava svetlejsie cervena, ale takmer ina farba - prepal podla mna nastava uz pri snimani, nie pri spracovani signalu.

Podla EXIF-u su oba nastavene rovnako, len je nastaveny "manual WB".
Je az zarazajuce, ze fotaky nastavili aj rovnaky expozicny cas...

Zatial som porovnaval len Casio EX-V8 a Konica-Minolta Z10, teraz nahodou aj novsi a starsi Panasonic. Viac zatial porovnavat nemozem .. kedze nie som si isty co je novsie a co starsie (nielen preto, ze nemam ine kompakty).

Skratka uz dlhsiu dobu sa mi zda, ze vsetky nove modely prepaluju (a cim dalej, tym viac) .. a zatial jediny dokaz je divne zobrazovana cervenej na testovacich zaberoch.
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 27. 11. 2008 16:51

Konecne sa mi podarilo ulozit subory aby bolo jasne o com hovorim.

Tu je originalny zaber:
Obrázek

a tu je (problematicky) zaber z Casia:
Obrázek
Preco ma ten pravy horny roh taku nerealne oranzovu farbu? :-(

Koli porovnaniu tu je este zaber z Konica-minolty Z10 a FujiF50:
Obrázek a Obrázek
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 27. 11. 2008 17:34

Přepal samozřejmě nemusí vzniknout jenom na snímači, může být důsledkem přílišného zvýšení kontrastu. Stejně tak přepaly jednotlivých barevných kanálů můžou být důsledkem přehnaného dosycení. Proto taky jde z RAWu dostat větší DR- kdyby všechny přepaly vznikaly jenom na snímači, už by RAW nepomohl.
Foťák navíc nezpracovává všechny barvy stejně, některé dosycuje víc, jiným zase víc mění odstín- a zpracování obrazu u Casia zkrátka způsobuje, že se červený nápis změnil na oranžový. Podle mě má Casio stejný čip od Sony jako řada jiných foťáků a kdyby byl problém v čipu, musely by tohle dělat všechny. Já v tom opravdu vidím hlavně špatnou práci firmwaru.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Duroslav 27. 11. 2008 17:51

Tak som sa pozeral na tie fotky a na tom casiu je prepálený červený kanál, ale je vidno že celkovo je tá fotka svetlejšia oproti originálu, takže treba sa pohrať s korekciou expozície.
No a porovnal som údaje z exifu, a na tom fuji mi to vychádza, že je asi o 2/3 EV nižšia expozícia.
Uvedomujem si, že porovnávať absolútne hodnoty expozície u dvoch rozličných typov fotákov nemusí byť úplne smerodatné, ale aj pri pohľade na tie dva obrázky je Fuji tmavší.
Duroslav
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 27. 11. 2008 18:04

janfran píše:Podle mě má Casio stejný čip od Sony jako řada jiných foťáků a kdyby byl problém v čipu, musely by tohle dělat všechny. Já v tom opravdu vidím hlavně špatnou práci firmwaru.

Je mozne, ze je to aj firmwarom. Nahral som si novy firmware 1.01, no neviem ci som spravil dobre...
Dalo by sa dako vratit k povodnemu firmwaru?
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 27. 11. 2008 18:14

Duroslav píše:No a porovnal som údaje z exifu, a na tom fuji mi to vychádza, že je asi o 2/3 EV nižšia expozícia.
Uvedomujem si, že porovnávať absolútne hodnoty expozície u dvoch rozličných typov fotákov nemusí byť úplne smerodatné, ale aj pri pohľade na tie dva obrázky je Fuji tmavší.

U vsetkych 3 fotakoch som nastavil EV na 0.
Ze je Casio svetlejsie (v porovnani s Konica-minoltou) uz predtym poznamenal Onrej Bobek.
Fuji je kapitola sama o sebe, kedze si sami vyrabaju aj snimace.

Preto som vysovil teoriu, ze nove fotaky prepaluju...
Olympus PEN E-P5 + E-P3 DZ + Lumix 20 mm F1.7 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75 - 300; Sony H20
(historická zbierka: Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Olympus PEN E-P1 TLK)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Další stránka

  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Autor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník