zabery na mensom rozliseni

Fotografové radí fotografům: kompozice, použití filtrů, příklady

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 8. 2008 10:36

Maju zabery fotene na nizsom rozliseni lepsi dynamicky rozsah (teda menej prepalov) ako zabery fotene na full rozliseni a az potom zmensene?

Na Fuji F50 je 12 MPix, na full rozliseni sa da pouzit max ISO 1600, no s 6MP mozem mat az ISO 3200 a s 3 MP az ISO 6400.

Vyzera to teda, ze by mohol fungovat princip ako popisuje irmo v pripsevku zo 6. 8. 2008 10:26
( viewtopic.php?f=203&t=1044895&p=5659022#p5659022 ) ze na mensom rozliseni sa spajaju naboje z viacerych pixlov do 1 naboja => teoreticky by teda mohol mat zaber dynamicky rozsah ako z 3 MPixloveho snimaca.

Je to naozaj tak?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 8. 8. 2008 11:02

Přepalů bude stejně.ISO 1600 -3200-6400. 8-P Pořád mi uniká smysl těchto čísel :D
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 8. 2008 11:16

Islo mi o to, ze ked sa s nizsim rozlisenim da zvysit mozne ISO nastavenie => na nizsom rozliseni by mal byt teda vacsi dynamicky rozsah pre kazde ISO nastavenie (ak sa vtedy scitavaju naboje este pred odsumovacim algoritmom).
A teda pouzitim nizsieho rozlisenia by aj na nizsom ISO nastaveni malo byt menej prepalov.
(ako fotenim v plnom rozliseni a v naslednom zmenseni zabera v PC)

Otazka teda znie:
Je zaber foteny na 3MP kvalitnejsi (co sa tyka dynamickeho rozsahu) ako ten co je foteny na 12MP a potom zmenseny na 3 MP?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 8. 8. 2008 13:41

Ne
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 8. 2008 14:39

Tu sa tiez pise ze skor nie:
http://www.digi-foto.sk/digitalny-fotoa ... otografii/
Lenze to je clanok este z cias, ked sa tvrdilo ze cim viac megapixlov, tym viac adidas ;-)

A hlavne pojednava o detailoch a nie o dynamickom roszahu!
(a ze firmware v sucasnych fotakoch uz dokaze to iste {ak nie aj viac} ako hociaky {aj ten najlepsi} program v PC ani nespominam)

V sucasnosti, ked u kompaktov aj na najnizsom rozliseni su (napr) tvare prepalene a namiesto tmavsich miest su len RGB flaky je zlepsenie dynamickeho rozsahu omnoho dolezitejsie ako zachrana detailov. (ktore malicky objektivik aj tak neprepusta)

Zaver: volakedy sa odporucalo vzdy fotit na full rozliseni, no teraz mam pocit ze casy sa zmenili a v horsich podmienkach (alebo ak chceme farebne realnejsie zabery) je lepsie fotit na mensom rozliseni.
(len nie som si isty, ci je to naozaj tak .. neviem ako si to overit {= presne zmerat} )
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 8. 8. 2008 14:44

Ne. A hotovo 8-)
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 8. 8. 2008 15:02

Takhle to opravdu nefunguje- jakmile mám na původní fotce určitá místa mimo DR, žádná změna rozlišení už s tím nic neudělá a je úplně jedno, v jaké fázi zpracování obrazu bych ji provedl. Koneckonců není nic jednoduššího, než se o tom přesvědčit.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 8. 8. 2008 15:55

O tom hovorim - zmenou vysledneho zaberu z full resolution nic neziskam (zmensim relativny sum, no s dynamickym rozsahom si nepomozem).

Z jedeho senzoru mam len urcite info.
No ak scitam naboj z dvoch senzorov, tak akoby som mal jeden senzor 2x vacsi => dynamicky rozsah takehoto dvojsenzoru by mal byt vacsi (sice nie 2x, no o cosi urcite).
Mohlo by to pomoct...

Otestovanie mozno nie je az take jednoduche ako sa zda na prvy pohlad.
(ak, tak mozno to tak funguje len na niektorych fotakoch, mozno len na niektorych rozliseniach, mozno rozdiely nie su lahko badatelne volnym okom .. a samozrejme treba si najst cas na experimenty)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr1968 8. 8. 2008 16:14

DO HÁJE,VY DĚLÁTE Z FOCENÍ ÚPLNOU VĚDU :shock: :shock:
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 8. 8. 2008 17:59

"No ak scitam naboj z dvoch senzorov, tak akoby som mal jeden senzor 2x vacsi"
To je právě chybný předpoklad, protože oba dva ty senzory mají svůj DR (stejný), a součtem jejich nábojů se celkový DR nezvýší, protože se nezvýší odstup signálu od šumu.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 8. 2008 08:33

DR nie je odstup signal - sum (aj ked je to cosi podobne):
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dynamický_rozsah
U fotoaparátů nebo kamer jde o podíl jasu nejsvětlejšího a nejtmavějšího bodu, které je schopen přístroj zachytit.

Podla mna sa DR zvysi.
Kedze sum je nahodny, tak "suctom dvoch sumov" sa sum nezdvojnasobi, ale znormalizuje (co by v podstate malo zredukovat "jednofarebny" sum, teda najma "do oci bijuce" nespravne pixely).
A dalsia vec: DA prevodnik ziska lepsie info zo silnejsieho signalu...

Teoreticky by teda nemal byt velky rozdiel medzi dnesnymi 12M a starsimi 6M senzormi...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 11. 8. 2008 15:10

Odstup od šumu sice není DR (pochopitelně), ale je to jeden z parametrů, které mají na DR klíčový vliv, zvlášť na vysokých citlivostech. Problém není s přepaly, ve světlech je DR na vysokých ISO +/- stejný jako na nízkých. Ale ve stínech se snižuje právě kvůli klesajícímu odstupu signálu od šumu.
Aby se tedy DR zvýšil, musel by se součtem nábojů odstup signálu od šumu zlepšit. K tomu ale nedojde, protože součtem sice nějak zprůměruješ šum, ale neobnovíš ztracené úrovně ve stínech.
Jestli získá převodník po součtu lepší informaci, to už můžem jenom čistě spekulovat. Teoreticky to je možné, ale rozdíl by v takovém případě byl naprosto minimální.
No a nakonec ke starším a novějším senzorům- pokud vezmeme ty s přibližně stejnou plochou, tak podle fotek se zdá, že DR je dost podobný a novější foťáky ho dokáží při použití různých funkcí (D-lighting a spol.) využít o něco lépe.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 12. 8. 2008 11:34

Vyvoj ide dopredu. Volakedy mali kompakty 13MPix na cm stvorcovy, dnes uz 36.
Kedze su mozno kvalitnejsie DA prevodniky, technologie a podobne, tak DR moze byt podobny, no mozno sa len tak javi (ak bol predtym v skutocnosti vacsi ako rozsah JPG)...

Podla mna problem s prepalmi tu je - koli nizsiemu DR (a menej badatelnemu sumu na svetlejsich miestach) sa fotaky snazia robit svetlejsie zabery .. a na tvarach to uz vidno.

> Aby se tedy DR zvýšil, musel by se součtem nábojů odstup signálu od šumu zlepšit. K tomu ale nedojde, protože součtem sice nějak zprůměruješ šum, ale neobnovíš ztracené úrovně ve stínech.

mozno dojde - ak sa uroven scitaneho minimalneho infa z dvoch buniek ocitne v rozsahu DA prevodnika

No mozem len teoreticky spekulovat .. neviem to exaktne dokazat.
(a v rychlosti spraveny pokus sa mi asi zda lepsi na mensom rozliseni lebo chcem aby bol...)

Zaver:
teoreticky z hladiska DR a farieb (nie detailov, hoci u kompaktov sa zmensenim vela detailov nestraca) je lepsie ak sa rovno foti na mensom rozliseni, akoby sa obrazok mal dodatocne zmensovat (v ziadnom pripade nie naopak).
=> v sucastnosti sa oplati robit vacsinu zaberov na nizsom rozliseni (no az 2x, alebo 4x) ako je full rozlisenie (najma v tazsich podmienkach, alebo ak nam full rozlisenie nedava pridanu hodnotu)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 12. 8. 2008 14:28

Pri foteni na vysokom ISO /3200/ mam vzdy max. rozlisenie, po tom fotku v PC odsumim a neskor zmesnim spolu s doostrenim. Moj fotak ale dokaze fotit na 3200 pri plnom rozliseni. Ak si to situacia vyslavene ziada, tak zmen rozlisenie na nizsie - vdaka comu mozes na svojom kompakne navysit ISO, v pripade, ze to neni nutne, tak je vyhodnejsie fotit na max. rozlisenie....
Kvalitu obrazu urcite nebudes mat vyssiu, skor vyrobca nedokazal zvladnut vysoky sum a pre to fotak zmensuje fotky aby to nebolo tak viditelne, no vysoke ISO ti dovoli fotit vo vacsej tme - nic ine zazracne by som na tom nevidel.
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 8. 2008 17:01

Ano, aj ja som postupoval presne tak isto, ked som chcel odfotit stolny tenis na www: http://www.bernolakovo.sk/vatek/stoltenis/fotky.htm

Tiez som sa riadil touto starou dogmou (fotit na najvyssom rozliseni a az potom zmensovat), no mozno mohli byt vysledky lepsie...

Myslim ze v casoch 14 MPix kompaktov uz konecne nadisiel cas na reviziu.
Dogma ze cim vacsie roslisenie tym lepsie (*) uz dufam padla...

(*) napriklad: http://www.digi-foto.sk/digitalny-fotoa ... oaparatov/
Bleskovo: Čím viac megapixelov, tým lepší aparát.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod allyen 14. 8. 2008 18:02

http://www.noao.edu/outreach/aop/glossary/binning.html tohle ale běžný digitál neumí, používá se to spíš v mikroskopii.
allyen
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod beat 14. 8. 2008 19:25

janfran píše:jakmile mám na původní fotce určitá místa mimo DR, žádná změna rozlišení už s tím nic neudělá a je úplně jedno, v jaké fázi zpracování obrazu bych ji provedl.
Tohle bych netvrdil až tak zcela jednoznačně...jde tu tedy spíše o "slovíčkaření", ale mám doma pár fotek focených do RAW, kde z naprosto bílé oblohy v RAWu vytáhnu detaily(např obrysy stromu), které by v JPG znatelné nebyly. Takže nelze říci, že je jedno v jaké fázi zpracování obrazu. :-)
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 15. 8. 2008 09:45

Binning .. zeby to bezne fotaky nevedeli?

http://www.fotografovani.cz/art/nov_df_ ... html?pos=1

Vynikající technologie redukce šumu umožňuje využívat citlivosti až do hodnoty ISO 3200 a přidáváním pixelů dosahuje optimální expozice a ostrosti snímků i za nízké hladiny osvětlení.

=> přidáváním pixelů => zeby to bolo ono?
(kedze binnigom sa okrem zlepseneho SNR zlepsuje aj rychlost/moznosti zaostrovania)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 15. 8. 2008 17:43

Zatial som na nete nenasiel, ci bezne kompakty podporuju bining, no vyzera to, ze ano. Google pri "binning fuji" nasiel napriklad:
http://www.neocamera.com/review_fuji_f50_more.html
At the same time, Fuji added some new pixel-binning modes to achieve ISO sensitivities up to 6400 at lower image resolutions.

Alebo:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S ... 100FSA.HTM
The two highest ISO settings -- 6,400 and 10,000 -- are only available at reduced image size as the Fujifilm S100FS combines neighboring pixels in a technique called pixel-binning to reduce noise. That also reduces detail, however.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod beat 15. 8. 2008 20:12

Co tady řešíte? Úchylka jménem "šum" opět pracuje? A teď už ani nestačí porovnání výsledného šumu, ale teď už se dokonce musí porovnávat i jakým způsobem se dosáhne výsledku? :shock:
beat
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 9. 2008 16:42

Ked uz si to nadhodil => samozrejme ze je dolezite ako sa dosahuje vysledku.

Napriklad na prepalenej fotke je omnoho menej sumu ako na podexponovanej.
No mne osobne sa aj tak viac pacia neprepalene zabery.

Ale nie o tom je tato diskusia.
Ide skor o to, ako s "tym co mam" urobit co najlepsi vysledok.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 25. 9. 2008 17:36

allyen píše:http://www.noao.edu/outreach/aop/glossary/binning.html tohle ale běžný digitál neumí, používá se to spíš v mikroskopii.

Tak mozno to este sucasne digitaly nevedia, no buduce, aspon tie od Fuji to urcite dokazu:
http://www.dpreview.com/news/0809/08092308fujifilm.asp

Bud moze fungovat na 12M, alebo na 6M s pixel binningom.
A tvrdia, ze vysledny senzor bude lepsi ako ten pouzity v F31 (6 M na 1/1.6'')

PS: Z tych pokecov mi vypliva, ze pixel binning sa vyuziva aj teraz, no pri pixloch s roznymi farbami a teda mozu nastat odchylky vo farebnosti
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod janfran 25. 9. 2008 19:40

Doufám, že Fuji nebude s uvedením tohoto snímače otálet roky, a taky že ho bude montovat do několika modelů, nejen jako poslední 2/3 snímač jen do nejdražšího ultrazoomu. Osobně ani moc nečekám pokrok v šumu, protože ani dva spojené pixely nemají tak velkou plochu, jako kdyby byl místo nich jeden. Zajímá mě hlavně režim rozšířeného DR, protože jestli jde nastavit pro každou z dvojice buněk zcela rozdílná expozice, může to při dobré práci firmwaru znamenat DR, o kterém se současným foťákům ani nezdá.
janfran
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 29. 9. 2008 08:15

Tak to dobre premysleli .. to s tou rozdielnou expoziciou som si na prvy krat nevsimol.

Pisu, ze prvy produkt bude na jar 2009 v "premium-grade" kompakte.
A neskor do automatov. Lebo "Some users like their camera to be automatic," .. pekna veta :-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 30. 9. 2008 15:51

Tu je to (SuperCCD EXR) aj s obrazkami:
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1222727986.html

Porovnanie sucasneho pixel-binningu (a jeho pripadneho problemu) a noveho:
Obrázek

Rezim zvyseneho DR:
Obrázek

Uz sa tesim :-)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 1. 10. 2008 07:12

otazka je ci nieje jednoduchsie dat menej Mpixelov ;-), och pockaj to by si nemohli pisat kompakt s 12Mpixelmi ... marketing nadovsetko. Lebo toto zoskupenie asi naozaj trochu uprednostnuje High Dinamic range (6Mpixelove fotenie) a Pixel Binning vysoke ISO (6Mpixelove fotenie) pred 12Mpixelovym foteni kde naopak bude mat horsie farebne podanie medzi bodmi.

Ako fakt mi to pride tak, ze manazeri rozhodli ze fotak musi bit 12Mpixel, tak inzinieri navrhli senzor ktory uroby co najlepsie fotky aj ked to bude pri 6Mpixelov a marketing nasledne stoho urobyl reklamu.

O malicko viac sa mi paci pristup Panasoniku ktore chce robit 2 expozicie (rozne) rychlo zasebou (asi pomocou ele. zavierky) a nasledne ich spojit do HDR.
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 1. 10. 2008 08:38

S 6MP senzorom by nemohli spravit HDR mod, ani 12MP mod :-)
A az taky velky rozdiel v porovnani s moznym 6M senzorom by to mozno nebol - vyzera to, ze bunky su usporiadane tak, aby bolo cim najmenej "medzispojov" (a teda mozno "viac priestoru" pre senzory)

Ta dualna expozicia ma kedy byt uvedena v praxi? A v kompaktoch?
Lebo toto uz ma byt na jar v dakom (aj ked v najdrahsom) kompakte pouzite.
Aj tak sa to podla mna hodi len na staticke zabery a teda vo fotakoch to uz mohlo byt davno implementovane (vraj cosi take uz ma Pentax)...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 1. 10. 2008 09:53

panasonic uz asi pred rokom predviedol nejake zaberi proti ziarovke lampi, ale skorej ako reklami trik nez realita, takze neviem netusim :(.

Kedze pri 6Mpixelu mas vacsi DR tak by si mohol HDR spravit mozno ... a 12Mpixel mod by mohli spravit ved to tu bolo a casto pravo od fujifilmu (interpolacia pixelov).

Co menej chapem je tej vetej okolo HDR "Half the pixels are read out during exposure, and the remaining half at the end of the exposure", lebo zo senzorov sa cita postupne, naboj putuje (vyuzivaju sa condiky priamo na fotocitlivich castias) a preto je priam nerealne citat udaje so senzora pocas expozicie ..., vcelku by ma zaujimalo ako to maju riesene jedine co si viem prectavit je nieco ala el. zavierka ....
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 1. 10. 2008 11:02

Lampa sa nepohybuje, takze to mohli spravit aj s beznym senzorom...

Pri 6MP mozno spravit (podla fuji terminologie) priblizne 200% HDR (v porovnani s 12M snimacom), no nie 800% HDR

Ja to chapem tak, ze sa zacne expozicia vsetkych buniek, polovicka z nich je "zdrotovana" nezavisle na druhej polovicke, takze ked ta prva polovicka skonci tu kratsiu expoziciu (a druha este zbiera info), tak uz sa mozu citat udaje z tej prvej polovicky senzorov.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 3. 11. 2008 14:17

Konecne som vyreklamoval moju Fuji F50 a tak som mohol spravit par pokusov na roznych rozliseniach na ISO 1600.
Subjektivne sa mi zda ze zabery na plnych 12 MPix su zvycajne najhorsie, no nie je to vzdy pravidlo a rozdiely nie su priliz velke.

No vyskusal som aj "hish speed continuous shooting", ktore snima asi rychlostou 5 fps v rozliseni 3 MPix.
Na moje prekvapenie tu (v porovnani s full rozlisenim) je rozdiel jasne badatelny!
(az neskutocny .. na ISO 1600 z kompaktu)

Zaber na ISO 1600 - high speed continuous shooting - 3 MPix:
Obrázek

Zaber na ISO 1600 - full rozlisenie - 12 MPix:
Obrázek
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 3. 11. 2008 16:02

:) Praktická ukázka nad všechno mudrování - je to jasné.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Petr1968 3. 11. 2008 16:06

:D 12 Mpix. malý kompakt je trapárna. A to ještě není konec. Stejně jako 9Mpix mobil.
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod irmo 4. 11. 2008 09:13

Nieje ...

http://img222.imageshack.us/img222/6447 ... mppju8.jpg

rychlo bez akychkolvek nastaveni v Adobe CS3 som to prehnal cez jeho noise remove program a potom downsampling na 3Mpixele, aj ked sa mi nepodarilo dosiahnut az tak dobry vysledok ako fotke na 3Mpixele ale sudil by som, ze to bolo len mojou odflaknutou robotov ;-)
Napriklad vyzera za f50 ma sum poctatne sylnejsi v modrom kanali ako v ostatnych takze bolo by treba urobit invdividualne nastavenie odsumovania pre kazdy farebny kanal ... (co vyrobcovia urcite urobyli ale mne sa nechce)

Rozdiel by som videl naozaj iba v sile odsumovania ....
irmo
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr1968 5. 11. 2008 13:29

OK. V tom případě 30Mpix rulez 8-)
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 5. 11. 2008 15:23

12M fotaky su (zvycajne) fajn.

Na zakladnom ISO nastaveni a u (nepohyblivych) testovacich obrazcov vidno, ze objektivy este zvysovanie rozlisenia dokazu uzivit (rozumej ze 14M snimac ma viac detailov ako 10M) a ze snimace a spracovanie signalu pokrocili natolko, ze ani sum vtedy nevidno.

V tomto maju manageri (bohuzial) pravdu .. este sa da trochu ist dalej.

No s vyssou citlivostou, alebo v pohybe uz take rozlisenie rychlo straca vyznam.

Nastastie existuju u niektorych modelov pixel-bining mody (akoby nizsie realne rozlisenie), ktore doteraz asi nikto nevyuzival .. aspon tak mi to pripada.
A to preto, lebo:
- je to mozne vyuzit len na nizsom rozliseni - a stale panuje dogma "fot na fullres"...
- tieto mody sa (asi) vyuzivaju len pri brutalne vysokom ISO nastaveni, alebo pri "high speed shooting" ktore sa tiez bezne nepouzivaju
- niektori vyrobcovia ich ani nepouzivaju - napr. Canon pokial viem .. a kedze Canon-istov je tu vela...

Takze zaver: viac megapixlov by nevadilo, ak by pixel binning princip fungoval.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pety 5. 11. 2008 15:35

Se zmenšováním plochy světlocitlivých buněk ovšem klesá dynamický rozsah čipu, který se pak opět dohání sw úpravou tak, aby se na to dalo koukat - především se používá vyjasnění stínů s dalším následným nárůstem šumu. Začarovaným kruhem bych to nenazval - spíš slepou uličkou.
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod SkyHawkCZ 5. 11. 2008 17:41

Petr1968 píše::D 12 Mpix. malý kompakt je trapárna. A to ještě není konec. Stejně jako 9Mpix mobil.


9? samsung chystá 12MPx mobil, nechápu....
ale asi to dobře prodává
SkyHawkCZ
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr1968 5. 11. 2008 19:28

Asi ano. 8-) A výrobci paměťových karet jásají :D
Smrt je pouhý okamžik, kdežto hanba trvá navěky.
Petr1968
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 11. 2008 14:25

Okrem "high speed continuous shooting" som objavil este dalsi priklad kedy mensie rozlisenie produkuje viditelne lepsie vysledky ako na full rozliseni a to "high sensitivity" mod u Canon IXUS 980IS:
http://www.fotografovani.cz/art/forec_a ... tml?fall=1

Vtedy su zabery robene na ISO 3200 a rozliseni 2 MPix (1600x1200).
Celkom zaujimave, ze zo 14.7 M senzoru to "vyda" len na 2 M finalny zaber...

Narazil som aj na daky zaber (horko tazko .. ako by tento mod recenzenti "vopred odpisali") a ten vobec nevyzeral zle.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 19. 11. 2008 10:20

A znova vyhody mensieho rozlisenia, tentokrat Nikon P80:
http://nikonclub.digiarena.zive.cz/jaky ... oolpix-p80

Citujem:
Režim SPORT je v Nikonu P80 řešen trochu jinak, než bývá zvykem (nejedná se o jeden z mnoha scénických programů – je mu vyčleněna samostatná poloha funkčního voliče). V tomto režimu je rozlišení sníženo na 3 Mpixely, díky čemuž je možné využívat vyšších citlivostí potřebných pro dosažení krátkých časů. Současně se díky tomu nezpracovává velké množství dat. Fotoaparát tak dokáže exponovat až 30 snímků v jedné sérii s rychlostí 13(!) snímků za sekundu.

PS: Komu sa viac pacia zabery na ISO 1600 v porovnani s ISO 3200?
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 1. 2009 11:14

Spravil som este (tentokrat so stativom) zaber na ISO 100 (full rozlisenie, vpravo) a zaber na ISO 400 v high speed mode (co je minimalna nastavitelna citlivost v tomto mode)
Obrázek Obrázek
Scena je trosku ina (neda sa to porovnavat s predchadzajucimi zabermi, aj ked som si spravil aj zabery na ISO 1600 a full zaber na ISO 400) no na neskorsie vysvetlenie tie 2 zabery budu stacit.

irmo píše:Nieje ...Rozdiel by som videl naozaj iba v sile odsumovania ....

Tych rozdielov na ISO 1600 je tam podstatne viac ako len odsumovanie:
- farby su viac podobne originalu
- cierna je este stale cierna, nie je to len RGB sum
- tmave miesta nie su "akoby posypane" modrym sumom, no v HS mode badat aj kresbu
- full zaber ma aj napriek mnohonasobnemu sumu viac detailov

Este jasnejsie je vidiet "co sa deje" na minimalnych citlivostiach (ISO 100 a 400), kde sa o sume ani nema vyznam bavit.
Na full rozliseni je viac detailov - omnoho viac ako je samotny rozdiel v rozliseni.
Zaber v high speed mode je "kockaty", realne rozlisenie je este mensie (asi stvrtinove).
Je teda jasne ze sa interpolacia neda az tak uspesne pouzit na pixel-binning mody (a preco ma napr Canon v ISO 3200 ma len 2 MPixle zo 14M snimaca)

No pre mna je aj tak stale lepsi (u vyssej citlivosti) zaber z high-speed modu.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ondrej Bobek 13. 1. 2009 11:38

Ten kockaty vlavo na ISO 400 je z fotoaparatu? WoW, ved to ani ako tapetu na monitor nemozem pouzit:D
Ondrej Bobek
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 13. 1. 2009 12:36

Ked si to zmensis na 1024x768, tak je to potom OK.
Na web prezentaciu je to dostatocne .. a staci ti prtavy kompakt na fotenie na citlivosti ISO 1600 bez sumu.

Verim tomu, ze interpolacny algoritmus by sa dal o cosi zlepsit (ak sa spravne pospajaju jednotlive bunky) .. napriklad 2M zaber z noveho IXUSu nevyzera tak kockato.
A v novej Fuji (so SuperCCD EXR senzorom) by vysledne rozlisenie mohlo byt v tomto mode tiez o cosi vacsie.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 1. 7. 2009 10:09

Este som nasiel jeden priklad, kedy su casto mensie zabery pouzitelnejsie:
Ked ich spravite z videa!!!

Tu je zaber foteny len tak z ruky .. a to pekne z dialky (f=39.6mm => 230mm pre FF):
Obrázek
Tu je podobny vytiahnuty z videa, ktore som tocil hned po nom:
Obrázek
A podotykam ze som ich spravil z "tabatierky" (mojho rozbiteho Casio EX-V8)

Postup: nahrat video v co najvyssej kvalite (ja som dal len HQ, je tam aj UHQ mod), potom pri prehliadani si vyhliadnut neroztraseny a zaujimavy zaber, ktory si ulozime (napr. cez MediaPlayerClassic, VLC, ...).

V casoch HD videi to ma aj dostatocne rozlisenie .. na facebook a podobne az az...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Pan Kája 9. 3. 2010 02:52

Ganec: Počkej, s tím videem si doufám děláš srandu?:) Nevím kolik má to video FPS, ale jistě bude snímání rychlejší, jak exp. čas 1/8 (tuplem, když měl samotný stroj ještě rezervu v podobě zvýšení ISO a snížení clony).
Snímek je nepovedený kvůli nastavení...nic více, nic méně. Ale ano, když se to ti přihodilo, mohlo tě zachránit video a při exportu na FB by to ani tak nebolelo. Tak jako tak, děsí mě tvůj technický fetišismus (ostatně, nejsi sám, ale jsi asi nejvíce vidět díky své aktivitě), máš zde spousta debat s rozborem šumů, DR...otázkou jest, jestli je hledání fotoaparátů s menším šumem a dalšími technickými detaily, popř. rady jak dosáhnout zlepšení v oblasti šumu, DR apod. opravdu tím, co tě může v oblasti focení posunout výše... a zdali ti přináší více radosti podobné debaty, popř. různé upravování, nastavování, prohlížení 1:1, než radost ze samotného (povedeného) fota. Aby se nakonec nestalo, že skončíš u nového vysněného modelu a nikdo si nevšimne byť sebemenšího rozdílu v tvých fotech... ;-)

No, omlouvám se za malé OT. :-)
Motorola Atrix 4G + Lumia 1020 (AT&T) + Lumia 930 + Galaxy S7
Pan Kája
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 9. 3. 2010 15:03

video je standardne 30 fps (teda expozicny cas max 1/30 sekundy)

Je pravda, ze som sa moc nehral s nastaveniami (z vacsim ISO by uz sum bol hrozny, s kratsim casom asi tiez .. clonu znizit sa uz nedalo) .. proste som skusil zopar zaberov a vznikli len machule (ta na prvom zabere bola z nich najlepsia), tak som sa na cele fotenie vykaslal a skusil som video. Az doma ma napadlo urobit snapshot z videa (ktore ma omnohol lepsie farby a menej sumu). A tak mam aspon aku-taku foto spomienku.

Islo tu o to aj s "obycajnym" fotakom cosi zaznamenat.
Mal som so sebou len toto male Casio (na festivale zvycajne nie su povolene fotaky).

Dnes by som to este skusil odfotit inak (za toho pol roka som sa dozvedel dost novych veci), no aj tak neviem ci by som dosiahol lepsi vysledok...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod kozakm 9. 3. 2010 22:54

Já bych si to třeba o něco opřel.
kozakm
Návštěvník

Odeslat příspěvekod riman 11. 3. 2010 09:14

Ganec: Vem si nějakou fotku a zmenši si ji na velikost políčka videa, doostři či ještě jinak stejně SW zpracuj a dostaneš stejný výsledek. V principu z toho nemůžeš u videa dostat víc. Jenom v tomto konkrétním případě se ti prostě fotka nepovedla.
riman
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 3. 2010 12:43

vidno ze si to este neskusal...
Pri zmensovani (dobrym algoritmom) zvycajne doostrovat nepotrebujes.

Praveze z principu je to rozdiel:
video sa nerobi zo vsetkych buniek (10MPix by nestihalo snimat 30 fps), ale cez pixel-binning sa spoja naboje niekolkych buniek a az tie sa spracuju (ma to svoje vyhody aj nevyhody)

Tu je porovnanie statickeho zaberu na ISO 1600 (vlavo) zo Sony H20 a z videa (vpravo):
Obrázek Obrázek
Z videa su omnoho lepsie farby (popravde aj zvysena saturacia .. ale aj po jej znizeni su farby lepsie) a su zachovane niektore nizkokontrastne detaily. Z normalneho zabery su lepsie detaily v svetlejsich miestach no farby su ploche a nerealne. Sum ma uplne inu strukturu.

PS: video je zvycajne tmavsie (kompakty zvycajne preexponovavaju normalne zabery), teda u standarneho zaberu som znizil expoziciu o 0,7EV.
(povodny zaber je este "plochejsi" a obsahuje viac "siveho" sumu)
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod riman 11. 3. 2010 14:23

Je možné, že nějaké foťáky v režimu video umožňují pixel binning a ve foto režimu ne (přiznám se, nikdy jsem se o to nezajímal), ale to co vidím, je prostý výřez ze snímače (jak je obvyklé). Kdyby to byl pixel binning, pak by musel být záběr prakticky stejný.
riman
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 30. 6. 2010 09:30

Dnesne kompakty uz maju 14 megapixlov na CCD chipe 1/2.33' .. co je samozrejme zbytocne vela a optika to uz nestiha vykreslovat. Zbytocnost? Pri sekvencnom snimani ani nie...

Kompakty Nikon maju ale sekvencne snimanie sportu, kde je vysledkom 3MPix zaber (ako z mojej FujiF50fd, ktora mala 12MPix). Ukazka je tu:
Obrázek
Nevyzera to zle .. na to ze to je ISO 640 .. ani to nie je take kockate ako z mojej Fuji
(narast megapixlov tu teda pomohol)

Rychle seriove snimanie maju aj mju Olympus-y: tie nove maju okrem 3M zaberov aj 14 fps v 2 MPix
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 21. 9. 2010 21:28

A mame tu prvu lastovicku: rychle seriove snimanie na velkom chipe: Panasonic GH2:
GH2 now able to shoot at 5 frames per second at full resolution using the camera's mechanical shutter, and as fast as 40fps at 4 megapixels when using an electronic shutter

GH2 ma 16 mpix (aj ked snimac ma 18), takze tych 40fps je na 4x mensom rozliseni. Uff!
To som celkom zvedavy ako to bude vyzerat...
(a ci to vobec bude pouzitelne)

-- 21. 9. 2010 22:46 --

Tak ma napadlo .. to 4 mpix rozlisenie je asi priprava na video vo vacsom rozliseni ako je sucasne Full HD...
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod chlapcisko 24. 9. 2010 22:14

Ganec píše:priprava na video vo vacsom rozliseni ako je sucasne Full HD...

stavím svoje trencle, že nie :)
chlapcisko
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Ganec 24. 9. 2010 22:50

aha .. tie 4K (nie 4 megapixle) .. to bol Canon multipurpose 4k koncept .. ale to vyzera byt cosi ine
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků