Bezzrcátka Olympus - zkušenosti, tipy

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 11. 12. 2017 16:53

"Já ale jasně hovořila o tom, když chci mít více lidí v HO a dala jsem dostatečně najevo, co mám na mysli."

Lzes zbabela Pavlino, opakuji:

PavlinaH - 7. 12. 2017 12:07
"Jasně jsem hovořila o stejné HO. A také o situacích, kdy je potřeba clonit kvůli tomu, abychom vše měli v HO. A to je dost často např. pokud fotíš více lidí, při focení krajin apod."

Na to jsem 7. 12. 2017 13:11 zareagoval:
"A ten priklad bude uz konecne? Nebo ses tak skvela fotografka, ze nedokazas zadny konkretni uvest? Asi opravdu skvela budes, kdyz ani neumis vyfotit skupinu lidi na nizke clonove cislo tak, aby byli vsichni v HO, zatimco Lunak, ktery tomu podle tebe nerozumi, to zvladne i na 1.4 na FF :D"

A tys nasledne zacla po Gancovsku dovysvetlovavat:

PavlinaH - 7. 12. 2017 15:01
"Luňáku, abychom se pochopili, nemluvím o tom, když si lidi seřadíš v jedné rovné řadě, ale o běžných každodenních situacích. Tzn. když fotíš skotačící děti, přátelé a rodinu, či reportáže, aniž bys musel všechny aranžovat tak, abys je měl na f 1 ,4 všechny v HO. Klidně tady dej fotku s exifem, kde nejsou osoby u sebe, ale roztroušení."

PavlinaH alias PavlinaG je usvedcena lharka, preliceni je u konce.
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Almik 11. 12. 2017 18:14

K tomu co se tady řeší furt dokola nic psát nebudu, byť na to mám svůj názor. Ale to je fuk, každej má svou hlavu.

K dotazu Gance - já používám custom profily na Olympusu i na Nikonu a to celkem hojně. Mám to vyladěné na specifické situace, především věci co jsou schované v menu, nebo je těch specifik tolik, že se mi to prostě nechce pokaždé celé ručně předělávat, třeba back button focus, 12-bit nebo 14-bit RAW, a především nejdelší čas závěrky pro AutoISO - třeba 1/1000s sport, pro běžné focení 4x 1/ohn. vzdálenost, pro krajinu 2x 1/ohn. vzdálenost, AF-C 3D tracking nebo AF-S, zda pípá AF či nikoliv, zda svítí přisvětlovací lampa či nikoliv, u Olympusu mám extra custom režim pro focení s manuálním rybím okem.... je toho fakt mraky co se dá vyladit pro specifický situace, naučil jsem se toho využívat a bez této vymoženosti už bych foťák na seriózní použití nechtěl.
FX: Nikon D750, Sigma 35/1,4 Art, Nikkor AF-S 85/1,8 G, blesky SB-800, SB-600
m4/3: Olympus E-M10, Panasonic 12-32/3.5-5.6, Samyang fish-eye 7,5/3.5, blesk FL-36R
Almik
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Grimjaur 11. 12. 2017 19:49

Co a jak si nastavuju tady s ohledem na muGrlanta nebudu psát. Jen mě nepřestává udivovat, že tenhle samozvaný olympusí G-uru trousí moudra, tu o přesné expozici, tu o kdejaké fičurce v nejnovějším firmwaru aby to vše vzápětí shodil naprosto naivňoučkým dotazem nebo takovou perlou jako teď o podexponování.
Čímž opět zas a znova jen prokazuje pravdivost tvrzení o tom, že je nefotograf. Mimochodem, vytahovat něco z podexpozice z RAW Nikonu a následně z Olympusu jen ukazuje jak je na tom s DR ten který senzor. To co jsem si dříve u starého Nikonu D300 dovoli, jsem např u Oly nemohl ani pomyslet a to třeba a i u Canonu 7D (byť se mi s ním líp fotilo a točilo, což u D300 jaksi nešlo). Senzory u OMD 1 MKII, nebo Panasu G80 jsou na tom líp, než dřív a jsem tomu rád, ale furt je to menší čip i s těmi nevýhodami, které prostě májí. A vytahovat pak něco z podexponovaného rawu je pak dost poznat. Málokdo totiž ví jak cvičí s DR třeba takové tahání slejdru na projasnění stínů v raw konvertorech(myšleno v teoretické rovině, což je taky docela zábava). Kdo nevěří ať si nafotí stejnou scénu na mFT, pak na APS-C a na FF do raw i jpeg a následně aplikujet stejný profil pro vyvolání. Pak snad skončí naprosto cypate komenty Pavlíny a G, které jsou mimo realitu tohoto vesmíru v končícím roce 2017
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ltokar 11. 12. 2017 22:54

Grimjaur: tazko cakat od niekoho, kto RAW povazuje za sproste slovo, ze by to vedel. Na dpreview sa to nedocita, v press-releasoch tiez nie a DSLR do ruky nezoberie, lebo by sa nahodou nakazil :D .. aj preto ma neprestava udivovat, ze G. zacal riesit RAWy. Potom, co 3 roky tvrdil, ze na Olympuse netreba. A pritom je to take jednoduche .. staci vyskusat a neteoretizovat.
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 11. 12. 2017 23:39

antoninn píše:
Ganec píše:kvôli pleťovke pri stolnom tenise naozaj mávam -2/3 EV

Ono v halách je ďalší problém aj s "blikajúcimi neónkami".
Teda bol. V našej hale sú už LED-ky, takže to nestabilné osvetlenie už nie je taký problém.
=> teda už by tie prepaly ani ani tak nenastávali .. ale zvyk je proste zvyk.

Navyše sa mi to tak viac páči. Asi preto, lebo pri takých záberoch je menej výraznejšie pozadie
(na ktoré zvyčajne nesvieti priame svetlo, kdže to je nasmerované hlavne na stoly)
Chápu to správně, že Olympus ti sice umožní mít hloubku ostrosti od nevidím do nevidím a dokonalý automatický režim, ale ty si ručně pomáháš podexponováním, abys (kromě jiného) i upozadil pozadí, protože ho nejsi schopen víc rozmazat? Není to něco ve smyslu "kázat vodu a pít víno"?
Nechápeš to správne :D
(vôbec nejde o "rozmazanie" pozadia, hĺbku ostrosti, ani automatický režim .. ani o nič podobné, čo o mne nakecali iní)

Ide proste o to, že:
- pri fotení stolného tenisu je nestabilné svetlo
(kvôli preblikávaniu neóniek a tým, že sa hráč hýbe, býva skoro vždy inak osvetlený)
- nie je čas si nastaviť dokonalú korekciu expozície
(keďže sa všetko odohráva bleskovo rýchlo)
=> no ja fotievam do JPG
(teda v prípade problémov nemôžem zachrániť prepaly, dajú sa iba zosvetliť tiene alebo upraviť jas/kontrast)

Určite vieš, o čom hovorím:
- jednu moju podexponovanú fotku (ktorú som omylom postol na facebook nezosvetlenú) si tu prikladal
- no a na Gancovkách ju už mám skorigovanú
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod smikoto 12. 12. 2017 09:53

T-Lama píše:
smikoto píše:Tome spousta fotografů (zahraničních) na jejichž obrázky se občas podívám, tak při portrétní (figurální) inscenované fotce podexponovává. O ten 1EV určitě možná i o víc a pak to v postprocesu vytahují. Upřímě, proč to tak dělají netuším. Asi proto že ty snímače v Nikonech jim umožňují to tolik z těch stínů tahat. Někdy se mi to zdá extrémní. Kdybych takhle fotil na Canon tak se z toho řádkového šumu zblázním :-)

Tak asi nikdo nepodexponuje fotku "jen proto, že může". ;-)
Je to způsob, jak se vyhnout přepalům na kůži a nemuset následně složitě retušovat některá místa. 1 EV už je docela dost, obvykle mi stačilo 1/3-2/3 EV.



Nevím ale tady se mi to u některých zdá poměrně dost.
Naposledy upravil smikoto dne 12. 12. 2017 11:23, celkově upraveno 1
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PavlinaH 12. 12. 2017 10:15

Luňáku, vytrhl jsi to z kontextu záměrně, stejně jako jsi záměrně nedal exif.

Po té konverzaci kterou jsi zde dal a mém vysvětlení ohledně roztroušených lidí teprve následovaly tvé fotky, kde jsi v příspěvku z 8.12. 11:29 napsal:

,,Tak to ja zase vim presne, co si o tobe mam myslet. Minimalne co se tyce fotografickych znalosti a predevsim umu. Fotka opet nikde samozrejme. Na co exif? Myslis si, ze podvadim a ty vlozene fotky jsou focene na clonu vyssi? To by si preci poznala.
Ludi v celem sale nejsou dostatecne roztrouseni? Jakej pulkruh, co to meles? Tys mela z geometrie za 5, priznej se
A 1.8 na FF ti neni dost dobra? Vsak to je clona, kterou je na MFT u sirokace nemas, tak bud za to rada, ze jsem na tebe jeste tak hodnej.

Mluvíš tam jasně o roztroušených lidech. Velmi dobře jsi to pochopil a dal i fotku s roztroušenými lidmi na údajných f 1,8 záměrně bez exifu.

Dále následovaly výmluvy na FB a dále výmluvy v příspěvku 8.12. 15 47

Ad HO a roztrouseni lide - dal jsem dukaz roztrousenych lidi v HO pri 1.8, tedy clone, kterou MFT vubec nenabizi. Ovsem ty se tocis na te 1.4, protoze to je pro tebe velky rozdil oproti 1.8, takze az budu mit cas, tak samozrejme dohledam i tu 1.4.

Nechme již toho. Jak říkám, kdo chce, může si to snadno pročíst, jak to skutečně bylo.
PavlinaH
Návštěvník

Odeslat příspěvekod DUDISKO 12. 12. 2017 10:51

PL a Pavlin.. Porozpravajte sa cez spravy.. Nie je tu nikto koho to zaujima a sudcu ci názortvorcu tu nikto tobit nebude.. Ste moc zakomplexovaní aby sa niekto povzniesol a nechal to tak?
Kazdy vie /mozno/ o co ide.. Tak to uz nechajte
DUDISKO
Návštěvník

Odeslat příspěvekod PavlinaH 12. 12. 2017 10:53

FOE, k tomu bych dodala, že se MFT na APS C již dotáhlo prakticky ve všem. V porovnání s FF mu samozřejmě chybí odpovídající světelná skla. Nutno poznamenat, že se bavím o shodném rozlišení a shodném výstupu – stejné HO. A samozřejmě výhodou většího snímače je, že nám umožňuje větší výtisky při tiskovém rozlišení 300 dpi v lepší kvalitě. MFT nám umožňuje v tomto rozlišení tisky do rozměru 42 x 28 cm, což je pro většinu uživatelů dostačující. Při použití Hi res je to pak obráceně, kdy s MFT mohu tisknout až 80 mpx snímky.

Grimjaur, to co píšeš o DR již dnes tak neplatí. Zcela zásadním a důležitým faktem je, porovnávat rozdílné systémy ve shodném rozlišení a stejném výstupu, tak jak jsem vysvětlovala. Tedy je rovněž důležité porovnávat při shodné hloubce ostrosti. Velikou chybou mnoha fotografů je, že se soustředí při porovnávání na shodné ISO při rozdílných systémech.
Nejnovější senzor Olyho se v DR dotáhl na rozdíl, který byl ještě v minulosti větší. Zde máme pěkné srovnání Olympusu OMD EM1 Mark II vs. Fujifilm X T2. Podotýkám, že Fuji má pokud porovnáváme pouze mezi modely APS C zcela nejméně šumu. Je to ale bohužel dáno tím, že Fujifilm nedovoluje uživatelům zcela vypnout odšum v Rawu.
V tom porovnání nás zajímá předně kapitola o dynamickém rozsahu, která je přibližně v polovině první stránky.

Všimněme si oné věty v testu DR:

Then I compared the second exposure taken with the E-M1 II (1/2000s) to the first exposure taken with the X-T2 (1/4000s). Thanks to the 1 stop difference between the two images, highlight and shadow recovery was more or less equal.

A textu následujícího pod touto větou.

https://mirrorlesscomparison.com/fujifi ... -fuji-xt2/
Níže dávám i překlad translator:

https://translate.google.cz/translate?h ... rev=search

Dále je dobré poznamenat, že při focení hodně kontrastních scén je stejně nejlépe používat expoziční bracketing. Ten nám umožňuje ze snímače z hlediska DR vyždímat maximum. A pak je dobré také uvést, že díky High res se prokazatelně zvyšuje DR o cca 1 EV.
Naposledy upravil PavlinaH dne 12. 12. 2017 11:24, celkově upraveno 1
PavlinaH
Návštěvník

Odeslat příspěvekod T-Lama 12. 12. 2017 11:20

smikoto: Odkaz bere pouze http:// , jakmile dáš https:// (tak jak ho dá prohlížeč), fórum ho nesežvejká.

Většina těch fotek není extra podexponovaná, mají jen dost nízký kontrast. Hádám, že dotyčný používá stejný agresivní postproces na všechno a ta "akce" nebo "preset", co na to aplikuje, si to žádá. :-)
T-Lama
Návštěvník

Odeslat příspěvekod smikoto 12. 12. 2017 11:29

odkaz opraven.
No já neříkám že všechny. ale třeba ta teta v klobouku s tím prosvítajícím světlem se mi zdá dost. To kdybych udělal na Canonu tak v tom stínu budu mít hnusnej šum. V tom sou všechny neCanon snímače luxusní.
No ale já se v tom zas tak nevyznám a navíc to neumím.

-- 12. 12. 2017 11:42 --

nebo třeba tohle

Obrázek

Obrázek

Obrázek

ale to už se bavíme hodně o focení a nevím jestli je to tady úplně vhodné ;-)
smikoto
Návštěvník

Odeslat příspěvekod ForeignerOnEarth 12. 12. 2017 12:04

PavlinaH:
"FOE, k tomu bych dodala, že se MFT na APS C již dotáhlo prakticky ve všem."

Jó? 226 mm2 už je konečně stejně velká plocha jako 372 mm2 ??? Tak to gratuluju. A uvnitř Zeměkoule je ještě jedna, větší, než ta naše.
Já se neumím vyjádřit k APS-C přístroji, protože nevím, který to je. Je to Nikon D500, D7200, D3400 nebo snad Canon 80D nebo 800D, případně Pentax K3-II ? Anebo Sony či Fuji bezzrcátka? A u m4/3 jsou taky docela rozdíly mezi E-M1 II, E-M 10, PEN PL-jánevímkolik a GH5.
Takže fakt jediný jasný rozdíl je to plus mínus 372 mm2 (u Canonu méně) versus plus mínus 226 mm2.
Tomu je úměrná velikost zachyceného světelného signálu při stejně dlouhé expozici.
No a pokud je toho světla víc, než je zapotřebí k maximální kvalitě, je to fuk, pokud je ho méně, záleží na tom, jak výrobce fotoaparátu, výrobce obrazového software a pan fotograf s tím signálem naloží a kdo a jak se na to kouká. Někdy s větší lopatou (372) přeházíš víc písku, než s menší (226) lopatou, jindy ne, protože házíš rychleji a někdy toho písku nepotřebuješ tolik, aby ten rozdíl v lopatách hrál roli. Ale tvrdit, že se menší lopata prakticky ve všem dotáhla na větší lopatu, je takové divné tvrzení. Jako kdyby ta menší lopata s tím nebyla spokojena a měla nějaký mindrák či co. Já si taky nekupuju vždycky to největší kladivo, ale často se mně hodí malé kladívko, nicméně nechodím do diskuzí vykládat, že s tím malým kladívkem zatloukám dvoustovky hřebíky. Já je totiž nepotřebuju zatloukat.
Ale abych se vrátil k tématu, tak když si hraju s RAWem z toho 372mm2 velkého snímače a s RAWem z toho 226mm2, tak to u leckterých RAWů rozdíl pochopitelně je a vždycky bude, protože na menší lopatu prostě nenabereš stejně písku. Nicméně dál to závisí na konkrétní scéně, konkrétním modelu a konkrétním fotografovi a konkrétním divákovi. To je spousta proměnných, které mohou dramaticky pohnout s tím základním poměrem 372 : 226 na kteroukoliv stranu.
Nicméně konkrétní APS-C foťák versus konkrétní m4/3 foťák opravdu není jen o velikosti snímačů.
Mně by třeba vadilo, že jediný Olympus, který bych s výhradami byl ochoten brát do ruky, by byl až E-M1 I/II.
Zbytek je mně držením a ovládáním dost nepříjemný. Pak je mně nepříjemná textura, kterou Olympus defaultně produkuje, no a jak jsem napsal, tak prostě jsem zvyklý jak se chová Nikon DX RAW v RAW konvertoru, takže bych už níž jít nechtěl, když už jsem se omezil na DX RAW a nechci FX RAW, přičemž ho samozřejmě uznávám, jen si ho dokážu odepřít. Ale níž už fakt ne. Jako pro Panasonic video si jednou m4/3 zcela určitě koupím, ale fotit s tím moc nebudu.
No a ono jde i o to, že bych si z hlediska objektivů na m4/3 nepořídil nic, co by se v součtu výhod jakkoliv vyrovnalo sklu 16-80mm f/2.8-4. To je rozsah jako 12-60mm u m4/3, ale se světelností f/2.1 - 3.0. A to se fakt nedělá. Stejně tak Sigma 18-35mm f/1.8 znamená pro m4/3 krátký základní zoom se světelností f/1,33.
Takže třeba i v tomto se pro mě osobně foťák m4/3 jednoduše nevyrovná DX. Jistě, určitě má Olympus m4/3 a Panasonic m4/3 spoustu velmi zajímavých vlastností a výhod, ale nechme těch srovnání vyrovná / nevyrovná, protože každý má něco a je to dobře. Každý preferujeme něco jiného, no a pro mě osobně individuálně je spojení ergonomie, vlastnosti RAWu a zoom objektivů rozhodně převažující výhoda DX.
Samozřejmě pak musím zkousnout nevýhodu, že k natáčení videa z ruky musím nosit Swivi S3 hledáček pro LCD a to, že nesmím přeostřovat během natáčení anebo to pak vystřihnout. Náladové video krajiny v pohodě, lidi bych tím moc často točit nechtěl. Proto ten Panasonic do budoucna.
Jistěže bych neopovrhnul ostrými DX skly 16/1.8 či dokonce 16/1.4, 24/1.8 či dokonce světelnější, no a 60/1.4. Nikkora FX 24/1.8, který by to zastal, si koupit nechci, protože DX 24/1.8 by bylo menší a levnější. A ostrou 24/1.8 mám už v té Sigmě 18-35/1.8, která je těžká jako prase a ostření není na 100%. Takže lehoučkou DX 24/1.8 za 14 000 Kč bych koupil hned. m4/3 má za to aspoň 17/1.8, to je určitě výhoda.
12/2.0 bude asi taky fajn, jak kreslí nevím. Naopak 75/1.8 bych i přes optické kvality nechtěl, je ještě delší, než Nikoní 85/1.8, která je na APS-C na portréťák tak - tak až spíše delší.
No a když se člověk podívá na ceny 12//1.4, 25/1.2 a 45/1.2, no a jakš takš ergonomických těl k tomu, tak už vážně nevím proč místo toho nejít do full frame. Když budu chtít používat auto jako velkou dodávku, tak si koupím velkou dodávku a nekoupím si prodloužený Fiat Punto kombi SUV s návěsem.
ForeignerOnEarth
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 12. 12. 2017 12:27

PavlinaH píše:Nechme již toho. Jak říkám, kdo chce, může si to snadno pročíst, jak to skutečně bylo.


To uz rikas asi potreti, ze na me reagovat nebudes atp. a presto se v tom lejnu, do ktereho si slapla, stale rochnis.
Duvod, proc jsem vlozil fotky jake jsem vlozil, je zjevny. Dokazuji, ze placas hlouposti i kdyz vezmu v potaz tvoji dodatecnou upravu puvodniho tvrzeni o "roztrousenych" lidech. Znas to rceni, chytemu napovez, hloupeho trkni? Tak u tebe nefunuje ani opakovane trknuti, usvedcena lharko :)

"Velikou chybou mnoha fotografů je, že se soustředí při porovnávání na shodné ISO při rozdílných systémech."

Presne, hlavne je od majitelu FF vylozene sproste fotit na iso64, kdyz MFT zacinaji az na iso200. Od ted vsichni majitele FF budete povinne fotit na iso800, abyste nechybovali, PavlinaG je zkusena fotografka, vi jak se veci maji :D :D :D

DUDISKO: se vsi uctou, nevsiml jsem si, ze bys mel co rict k tematu, navic kdo te nuti cist komentare, ktere te nezajimaji?
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Grimjaur 12. 12. 2017 12:40

Pavlíno, nemistruj mě, na rozdíl od tebe mluvím o fotácích, které jsem měl a mám. A používám (používal jsem). Mám rád mFT a vyhovuje mi, ale z těch canců a lží co tu z Géčkem nakydáte je mi zle.
Technika : Furt se to mění
http://fotomobil.blog.mobilmania.cz/
Grimjaur
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod DUDISKO 12. 12. 2017 12:43

K tematu:.. Ja mam jasno.. Nema cenu to riesit..

Prevo to citam?.. Ja, kym neprecitam tak neviem o com to bude.. Ci meranie pindikov ci nieco rozumne..

Aj ked tema je pre mna jasna.. Hmm .. Jo mas pravdu.. Preskocim Vas najblizsie...
Naposledy upravil DUDISKO dne 12. 12. 2017 13:21, celkově upraveno 1
DUDISKO
Návštěvník

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků