Metabones Speedbooster - revoluční adaptér?

Diskuse o přístrojích s výměnnými objektivy bez zrcátka

Moderátor: Moderátoři DIGIarena.cz

Odeslat příspěvekod Daemonius 14. 1. 2013 16:29

http://www.metabones.com/info/105-info/154-speed-booster

Co to je? Možná naprosto převratný adaptér..

Adaptér který umožňuje používat Canon EF objektivy (pouze EF) na Sony NEX systému. Co je na něm zajímavého je to, že funguje "kompresor", tedy optický člen, který rozšiřuje úhel záběru objektivů. Ve výsledku to znamená, že pokud nasadíme Canon EF 50mm f1.2 L, tak se bude chovat na NEXu ne jako 75mm objektiv, ale jako 54,5mm. Tento adaptér totiž v podstatě umožňuje, aby plnoformátové objektivy měli stejný úhel záběru na NEXu jako mají na plnoformátových dSLR od Canonu. Přepočet je v případě použití adaptéru 1.09x místo klasických 1.5x. Velmi zajímavé, že? A to není všechno.

Adaptér též díky své funkci snižuje clonové číslo o 1 eV a z Canonu EF 50mm f1.2 L se Vám po použití adaptéru Speedbooster stal zhruba 55mm f0.9 objektiv.

Což pokud to bude opravdu fungovat, je úžasné.

Jinak adaptér funguje jako klasický Canon EF - NEX. Tedy funguje ovládání clony, stabilizace, EXIF a velmi pomalý AF. Nicméně nic vám nebrání ostřit ručně, stejně to u f0.9 objektivů bude třeba.


Jaké to bude mít háčky? No vzhledem k tomu jak to funguje hádám, že NEX-7 bude skoro k ničemu, protože tenhle adaptér rapidně zvýší posun barev v okrajích a dost pravděpodobně ta ostrost směrem ke krajům bude nic moc. Na NEX-6 by to mělo fungovat slušně, stejně tak na NEX-5N. Úplně ideální bude Ricoh GXR M-mount, ale to si budeme muset počkat.

V plánu jsou adaptéry co umožňují Leica R, ALPA, Contarex, C/Y, Nikon F objektivy na NEX. Dále pak budou na Fuji X systém a na m4/3 (m4/3 bude mít možná úplně stejný úhel záběru jako FF). A možná nějaké další.


Asi přemýšlíte jak to funguje, že?

Ten "kompresor" je vlastně něco co je normálně zadní člen objektivu třeba u Olympusu 14-35mm f2 SHG pro 4/3. Objektiv byl designovaný jako 28-70mm f2.8 a pomocí toho zadního členu se z něj stal onen výsledný 14-35mm f2. Samozřejmě vše bylo zohledněné přímo u designu objektivu a pochopitelně je ten zadní člen přímo na míru. Což by teoreticky mohl být problém u tohohle adaptéru, tedy fakt, že s některými objektivy by mohl fungovat skvěle a s některými značně méně. Předpokládám, že to bude úměrné kvalitě objektivu, tedy čím lepší bude objektiv co na něj dáte, tím lepší bude výsledek.
Daemonius
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod FotoABC 14. 1. 2013 16:53

Ovšem znamená to, že ten optický člen (normální spojná čočka) musí zařídit, aby objektiv, který má rozlišení 50 lpmm, měl s konvertorem 75 lpmm. Kdo o tom trochu něco ví, je mu jasné, že takhle spojné čočky prostě nečarují. Takže výsledné rozlišení objektivu s konvertorem bude horší. Možná i o dost.

Ale je to také krásná příležitost si trochu rejpnout:
Víte, jak vyrobíte objektiv Olympus 12-50mm f/3.5-6.3 ??
To vezmete Nikkor DX 16-67mm s úchvatnou světelností f/4.8-9 a nasadíte ho na Metabones Speedbooster. :-))

Konstrukční světelnost f/4.8 - 9 pro APS-C, případně f/6.6 - 13 pro FF, to je standard základního zoomu pro m4/3.
No a takový Nikon 1 10-30mm f/3.5-5.6, to už je teprve tragédie co do odpovídající světelnosti.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Daemonius 14. 1. 2013 20:08

Tím kdo to vyvinul je optický designer Coastal Optics.

Vzhledem k tomu, že "komprimuješ" rozlišení původního objektivu určeného pro plný formát, tak by dosažení poměrně vysokého optického výkonu neměl být problém, za předpokladu, že bude optika onoho adaptéru patřičně kvalitní. Samozřejmě je otázkou kdo bude dodávat sklo. Ovšem vzhledem k tomu, že součástí optického designu je též výběr skla samotného, tak jsem si docela jistý, že to bude kvalitní.

Spíše si myslím, že z hlediska snížení clonového čísla to nebude až tak úžasné a bude to o něco méně než 1 eV (další optický člen logicky zvyšuje počet povrchů a i když krycí vrstvy budou na špičkové úrovni, stále tam budou ztráty). Nicméně efekt by měl být poměrně minimální a čistě z hlediska ztráty světla, ne z pohledu hloubky ostrosti.

Pochopitelně pokud se na to nasadí křáp objektiv, tak výsledek bude též mizerný. Ale to tak nějak není pointou. Vím o pár objektivech, které se tímhle stanou extra zajímavé..
Daemonius
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod FotoABC 14. 1. 2013 23:18

Daemonius: to by ovšem objektivy, které mají třeba 20 optických členů musely mít světelnost 20x zhoršenou bez vlivu na hloubku ostrosti. Jinými slovy by světelnost co do expozice a světelnost co do DOF totálně neseděly na výpočty. No a to se jaksi neděje s výjimkou ultraširokoúhlých zoomů, jenže u těch to má úplně jiný důvod.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 15. 1. 2013 11:11

Když si člověk přečte některé komentáře na dpreview, photorumors a jinde, tak je překvapen tím, že se lidi vážně nechají totálně zblbnout, nepřemýšlejí a začnou si myslet, že použitím konkrétního objektivu s tímto konvertorem na menším snímači obrazově získají něco navíc proti použití na pro ten objektiv originálním fotoaparátu, na větším snímači. :-)
Jak to, že si logicky nezdůvodní, že výsledek na menším snímači musí být vždy horší, pouze v ideálním (prakticky asi neexistujícím) případě stejný, ale z principu není obrazově co získat, protože jeden zmenšující optický člen navíc prostě logicky nemůže obraz nijak vylepšit. To jsou ty matematické hrátky se světelností. To, že vzroste světelnost, to je matematická hodnota, ale nepřibude žádná fyzikální výhoda. Zkrátí se čas na stejné ISO, jenže i to ISO je matematická hodnota, konvence, jas na jednotku plochy.
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod milan_a 15. 1. 2013 12:02

FotoABC, v globale súhlas. Není to nič svetoborné. Výhodou je možnosť využiť množstvo objektívov s istým prírastkom svetelnej intenzity, ale na druhej strane je daňou nižšia kvalita výstupu s obmedzením niektorých funkcionalit objektívov. Obraz sa koncentruje na menšiu plochu, zvýši sa svetelná intenzita - výhoda v pri slabšom svetle, ale na druhej strane obraz je premietaný na menší chip - nevýhoda nižšej kvality obrazu. Ako vo väčšine prípadov aj tu je istý pomer výhod a nevýhod. Tak si teraz vyber... O:-)
milan_a
Návštěvník

Odeslat příspěvekod milan_a 15. 1. 2013 13:20

ešte dodám: svetelnosť je vyššia z dôvodu, že sa konvertuje z "velkého" objektívu s "velkou" dierou (nemusí to byť pravidlom). To isté by sa dalo dosiahnúť aj originálnym objektívom pri bezzrkadlovkách bez adaptéra, ale musel by byť konštruovaný dostatočne "velký", čo pri bezzrkadlovkách by bolo krajne nevhodné :-)
milan_a
Návštěvník

Odeslat příspěvekod FotoABC 15. 1. 2013 13:44

milan_a: ono se to totiž přesně vykrátí a jediné co zbyde, je vliv toho jednoho optického členu na kvalitu obrazu, pokud by ten optický člen byl ideální a technologická účinnost velkého i malého snímače totožná, tak dostaneš za stejnou dobu expozice úplně totéž.

Protože dost málo lidí si uvědomuje, že světelnost objektivu a citlivost snímače jsou spojené nádoby, které se tváří jako dvě nesouvisející hodnoty jen kvůli formálním konvencím jejich vyjadřování, tak právě příklad tohoto konvertoru, který dělá jedinou spojkou z objektivu s delší ohniskovou vzdáleností a méně světelného objektiv s kratší ohniskovou vzdáleností a více světelný, je nádherná ukázka nesmyslnosti mnoha zažitých představ.

Existuje obrovské množství lidí, kteří se domnívají dvě věci:
a) že světelnost objektivu je známka kvality objektivu bez ohledu na to, jestli je pro velký nebo malý snímač
b) že šum snímače, případně jiné vlastnosti obrazu a snímače (přesnost odstínů, dynamický rozsah,...) spojené s nedostatkem světla jsou dány technologickou nedokonalostí konstrukce či výroby a stačí, aby se výrobci zlepšili, potlačili technologické chyby a šum nebude vznikat

To, že se vezme FF objektiv cca 24-70mm f/2.8 a jen přidáním Metabones Speedbuster či čehosi podobného se z něj udělá 16-47mm f/2, to by mohlo dost znejistit všechny zastánce toho, že světelnost je mírou kvality objektivu bez ohledu na snímač. Jak to, že je objektiv najednou světelnější, a tedy i "lepší"?
No a co se týče srovnávání ISO 100 = ISO 100 pro různé velikosti snímačů najednou dostane pecku tím, že stejný objektiv se "SpeedBoosterem" najednou osvítí snímač stejnou expozicí za polovinu doby a za stejnou dobu udělá dvojnásobnou expozici, což je výhoda pro špatné světlo.
Takže dovedeno do extrému neustálým zmenšováním snímače získáváme ze stále stejného objektivu stále více a více světelný objektiv, který má stále větší a větší výhodu v nedostatku světla až nakonec když vezmeme středoformátový objektiv pro snímač 6x4 cm nic moc světelnosti f/4 a budeme světlo z něj soustřeďovat na pidisnímač 3x2 mm, tak získáme úžasnou světelnost f/0.2 a můžeme fotografovat i ve tmě jako kdyby bylo krásné světlo. :-) Každý, kdo se zamyslí a zjistí, že tady něco nehraje, je napůl zachráněn z bludů. ;-)
FotoABC
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Pety 15. 1. 2013 15:58

No sláva, konečně jsi vědecky odvodil, proč mají objektivy pro pidičipy při stejné světelnosti menší průměr, než pro FF... :-)
Pety
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Daemonius 15. 1. 2013 18:35

Pointa tohohle adaptéru je v možnosti používat FF objektivy na APS-C bez zásadnější změny úhlu záběru. Vše okolo je spíše vedlejší efekt. A právě z tohohle důvodu to zajímavé je.
Daemonius
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Ganec 15. 1. 2013 20:06

FotoABC píše:jeden zmenšující optický člen navíc prostě logicky nemůže obraz nijak vylepšit
je to presne naopak: vylepšuje ho a je to úplne logické:
- FF objektívy projektujú obraz na plochu FF chipu
- koncentrovanie svetla na veľkosť APS-C spôsobí že svetlo ktoré dopadalo na
FF pixel teraz dopadá na APS-C pixel
- per-pixel ostrosť (ktorá je u rovnakého počtu megaixlov na FF lepšia) teda zostáva zachovaná
(samozrejme teraz nehovorím o zhoršení ostrosti smerom ku krajom)

milan_a píše:na druhej strane je daňou nižšia kvalita výstupu
naopak: kvalita je vyššia (aspoň tá v prostriedku)

Je to presne ten istý princíp ako u tele-konvertorov, ale naopak: kvalita bez tele-konvertoru je vyššia.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ltokar 15. 1. 2013 21:10

OMG :shock: 8-D .. tak toto bol drsný vtip :-!
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Ganec 15. 1. 2013 21:26

píšu to aj v správe na dpreview:
The Speed Booster also promises sharper images compared to using the lens with a simple adapter.

In essence it's the opposite of a teleconverter - rather than increasing the focal length and reducing the aperture, it decreases the focal length and increases the aperture. This also promises sharper images compared to using the same lens with a simple, non-optical adapter, as the visibility of aberrations is reduced.
Olympus PEN-F a E-P5 + mZuiko 17, 45 a 75 mm F1.8, 75-300, 12-50, Sigma 30/1.4
(historická zbierka: Oly SH-2, Fuji F50fd, Konica-Minolta Z10, Casio EX-V8, Sony H20, Olympus PEN E-P1 TLK + Lumix 20 mm F1.7)
Ganec
Návštěvník
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ltokar 15. 1. 2013 21:34

Cize priemerne ostre sklo po aplikovani dalsieho optickeho clena, ktory naviac ani nie je pocitany pre dany objektiv mozem ocakavat zlepsenie ostrosti ? Znie to trochu ako zazrak :) .. alebo je to nieco ako teleshoppingovy kosmodisk ?
A30, S45, Ixus, FZ18, K-x, E-PL1, Stylus 1, K-5iis, E-M10
ltokar
Návštěvník

Odeslat příspěvekod Petr Luňák 15. 1. 2013 22:04

FotoABC tu nejednou skuhral, ze nema svetelny sirokac na APS-C a kdyz tu moznost ted mit bude, tak mu to nevoni? :)

Prototype Metabones Speed Booster equipped NEX 7 *VS* full frame 5D Mark III – 1st comparison shots

http://www.eoshd.com/content/9474/prototype-metabones-speed-booster-equipped-nex-7-vs-full-frame-5d-mark-iii

Nex7 vs 5DMark III + Canon 40mm/f2.8
Obrázek
Naposledy upravil Petr Luňák dne 15. 1. 2013 22:06, celkově upraveno 1
Petr Luňák
Návštěvník
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků